Un exemplu de cum să sabotezi statul, nu să-l reformezi.
Societatea Academică din România (SAR) cere abrogarea OUG 58/2010 privind impozitarea drepturilor de autor, a normelor de aplicare, precum şi eliberarea din funcţie a celor care au redactat sau au avizat actul normativ şi normele sale de aplicare.
Potrivit SAR, OUG 58/2010 are probleme majore de concepţie şi redactare şi trebuie abrogată neîntârziat. În formularea actuală, legea creşte nepermis discreţia administrativă. Ordonanţa se contrazice flagrant cu normele de aplicare, fiind, de fapt, neimplementabilă. SAR recomandă contribuabililor să nu depună nici un fel de declaraţii până când actul legislativ nu este reemis într-o formă clară şi corectă. "Definiţia activităţilor care pot fi «reconsiderate» ca activităţi dependente (şi pentru care taxele datorate sunt identice cu cele pentru contractele de muncă) este confuză şi imposibil de aplicat. În practică, autorităţile fiscale vor avea puteri absolute asupra contribuabililor, care riscă să fie sancţionaţi pentru că interpretarea pe care ei o dau acestei definiţii diferă de cea a organelor fiscale. În plus, nu se ştie ce înseamnă din punct de vedere juridic «reconsiderarea» unor activităţi şi nici dacă acest proces va conferi persoanelor în cauză aceleaşi drepturi ca şi salariaţilor (ex: concedii de odihnă, medicale, pentru îngrijirea copilului, dreptul la grevă etc.). În privinţa plăţii şi declarării contribuţiilor pentru activităţile non-dependente, normele de aplicare contrazic OUG 58/2010. OUG 58/2010 pune aceste obligaţii în sarcina plătitorului de venit, iar normele metodologice, în sarcina beneficiarului de venit. Aceste contradicţii generează, în practică, haos şi îi vulnerabilizează atât pe plătitorii de venit, cât şi pe beneficiarii de venit în faţa organelor de control care îi vor putea amenda fie pentru că nu au respectat OUG 58/2010, fie pentru că nu au respectat normele de aplicare. Termenele de depunere a acestor declaraţii sunt, de asemenea, nerezonabile şi imposibil de respectat, împingându-i pe cetăţeni la nerespectarea legii şi culpabilizându-i în mod nejustificat. Culmea acestor aberaţii: nerespectarea obligaţiilor de depunere lunară e sancţionată cu amendă între 7.500 RON şi 15.000 RON pentru fiecare contract în parte. Amenda este absurd de mare şi nu este corelată în nici un mod cu valoarea contractului declarat", explică SAR după o analiză a actului normativ. De asemenea, SAR atrage atenţia că OUG 58/2010 nu va aduce la buget suma, de altfel modică, care este ţinta Guvernului. Ea creşte nepermis costurile de tranzacţie atât pentru cetăţean, cât şi pentru stat şi, la o analiză reală, se vede că e mai degrabă costisitoare decât profitabilă: "Erorile de concepţie şi formulare vor genera un şir interminabil de procese unde contribuabilii vor invoca neclaritatea legii în apărarea lor şi vor câştiga. Această harababură ar fi putut fi evitată dacă OUG 58/2010 prevedea clar că taxele sociale sunt datorate şi pentru alte contracte decât cele de muncă (ar fi putut fi enumerate expres acele contracte exceptate de la plata acestor taxe), fără a se folosi această falsă construcţie juridică a «reconsiderării unui contract». Pentru a se face o adevărată analiză cost-beneficiu a acestei prevederi, ar fi trebuit oricum calculat timpul de implementare pierdut de organele statului şi de contribuabili, care depăşeşte cu mult beneficiile potenţiale. Aceste costuri provin mai ales din frecvenţa lunară a plăţilor. În mod rezonabil, ar fi trebuit programată o singură plată pe an, la sfârşitul anului fiscal, şi nu lunar şi pentru fiecare contract în parte, aşa cum este prevăzut în OUG 58/2010 şi în normele de aplicare", argumentează SAR.
"În concluzie, OUG 58/2010 şi normele sale de aplicare sunt un exemplu clar de reglementare aberantă şi imposibil de aplicat, care sabotează statul de drept. Faptul că această reglementare a putut trece de instanţele de avizare ridică un serios semn de întrebare asupra capacităţii Guvernului. Cei care au redactat şi au avizat aceste reglementări trebuie demişi neîntârziat, iar ordonanţa abrogată. (...)
Recomandarea SAR este ca Guvernul să abandoneze acest proiect şi să desfăşoare, în schimb, controale repetate pentru a se asigura că angajatorii încheie contracte adecvate tipului de activitate desfăşurată", conchide SAR.
Citește pe Antena3.ro