Portretul ca operă de artă a apărut în pictura românească la începutul secolului XIX, când influenţa occidentală şi-a făcut simţită din ce în ce mai mult prezenţa la noi.
Portretele prezente în expoziţia de la Muzeul Naţional Cotroceni, “Primitivii picturii româneşti”, al cărei vernisaj a avut loc la 23 octombrie şi va fi deschisă publicului până la 9 noiembrie, sunt semnate de J. Schoefft, Niccolo Livaditti, Anton Chladek, Constantin Lecca, Ion Negulici şi Mişu Popp. În expoziţie figurează 17 tablouri, dintre care cinci sunt restaurate de colectivul Laboratorului de Restaurare Pictură şevalet din cadrul Muzeului Naţional Cotroceni.
ŞEVALET. Până în secolul al XIX-lea, singura artă atât în
Moldova, cât şi în Ţara Românească se crea doar în cadrul religios. Artiştii
primei jumătăţi a secolului al XIX-lea au fost cei care au impus în Ţările
Române pictura de şevalet. Portretele, atunci când există, sunt numai ale unor
ctitori sau donatori şi nu caută să redea asemănarea acestora, ci să exprime pioşenia
şi poziţia socială. Boierii şi boieroaicele erau nerăbdători să se vadă
imortalizaţi mai mult sau mai puţin conform cu realitatea. Pictorii de la sfârşitul
secolului al XIX-lea, “primitivii” picturii româneşti moderne, aşa cum îi
numesc criticii de artă, erau foşti zugravi de biserici şi meşteri iconari. Ei
se îndepărtează de restul meşterilor, de “zugravii de gros” în 1787, şi creează
breasla lor, cea a “zugravilor de subţire”, devenind, în lumea târgoveţilor,
personalităţi, iar îndeletnicirea lor reprezenta o profesie respectabilă. Meşterii
luptă să dea uitării canoanele bizantine, dar portretele executate de ei le dau
de gol stângăcia. Uimitor este că aceleaşi stângăcii se întâlnesc şi în lucrările
unor meşteri străini, care studiaseră la şcoli cu tradiţie în Italia, Franţa
sau Germania.
MĂIESTRIE. Niccolo Livaditti (1804-1860) era foarte
solicitat de protipendada moldovenească. El îi picta pe cei din familia
Alecsandri şi, chiar dacă nu stăpânea prea bine proporţiile, reuşea să surprindă
atmosfera intimă. Din categoria portretiştilor talentaţi, cu o atenţie deosebită
pentru redarea detaliilor precum bijuteriile sau accesoriile vestimentare, face
parte şi Mihail Töpler (1780-1820). De la el s-au păstrat mai ales portretele
unor doamne din înalta societate ca Vorniceasa Manu cu copilul, Logofeteasa
Maria Dudescu sau Doamna Safta Ipsilanti. Tablourile Iosif August Schoefft
(1778-1863) arată conservatorismul marilor boieri în faţa capriciilor modei,
spre deosebire de soţiile lor. Anton Chladek (1794-1882), ceh din Banatul
Sârbesc, cu studii la Milano şi activitate la Budapesta şi Viena, stabilit la
Bucureşti din 1835, realizează la rându-i portrete interesante. Chladek e
deosebit de abil în tehnica miniaturilor în ulei. Un adevărat revoluţionar este
Ion Negulici (1812-1854). Bursier la Viena şi Paris, unde a şi câştigat un
premiu pentru tabloul (din păcate, pierdut în negura vremurilor) “Întoarcerea ţăranilor
de la câmp”, Negulici experimentează diferite genuri de pictură. Constantin
Lecca (1807-1887), transilvănean stabilit în Ţara Românească în calitate de
profesor de desen la Craiova. Adevărata sa măsură o dă însă în portretele de
femei – Maria Maiorescu, Ecaterina Manu, Maria Bibescu sau Ana, soţia lui Ionaşcu.
Aceştia au fost “primitivii” picturii româneşti moderne şi deschizătorii de
drumuri fără de care astăzi nu ar mai fi existat o artă românească în adevăratul
sens al cuvântului.