x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Strategia care închide arbitrar școlile de șoferi

0
Autor: Diana Scarlat 21 Oct 2016 - 12:45
Strategia care închide arbitrar școlile de șoferi JackJelly/Getty Images/iStockphoto Student driver
Vezi galeria foto

Cu titlu de glorie, Guvernul a anunțat aprobarea Strategiei pentru Siguranță rutieră care ar trebui să reducă numărul accidentelor cu 50% până în 2020. Regulile drastice par benefice pentru întărirea siguranței, însă câteva prevederi încalcă grav constituția și legislația în vigoare. Practic, examinatorii de la examenele de conducere, care sunt din ce în ce mai puțini, de la o serie de arestări la alta, vor avea putere de decizie asupra închiderii sau continuării unor afaceri private. Așa s-ar traduce închiderea școlilor de șoferi dacă acestea au o rată a promovabilității mai mică de 50% anual.

Strategia Națională pentru Siguranța Rutieră 2016-2020 a fost aprobată de Guvern săptămâna trecută și se află în dezbatere publică, pe site-ul Ministerului Transporturilor. Unele prevederi sunt corecte și au fost aplaudate de operatorii economici care își desfășoară activitatea în acest domeniu, însă altele sunt absolut halucinante și s-ar traduce prin invitație la creșterea gradului de corupție, la nivel național, sub indicațiile legii. De exemplu, asta s-ar putea întâmpla dacă examinatorii, care apreciază subiectiv performanțele viitorilor șoferi și pe care nu-i împiedică nimeni și nimic să decidă respingerea celor care dau examen, vor ști foarte clar că de decizia lor depinde viitorul unei școli de șoferi, care este o afacere privată. Textul legislativ, în forma actuală, prevede că școlile de șoferi cu o rată a promovabilității de sub 50% anual vor fi închise, fără drept la apărare în justiție, deși decizia se va lua în funcție de performanțele cursanților și de aprecierea subiectivă a examinatorilor, nu în funcție de valori măsurabile pentru școlile de șoferi. Aceeași prevedere există și în Ordinul Ministrului Transporturilor 733 din 2013, care a fost contestat de școlile de șoferi și este încă judecat acum, fără a exista o decizie finală a instanței. „Atât timp cât coeficientul de promovabiliutate este sub 30% la nivel național, de zece ani, nu se poate cere o creștere peste noapte a promovabilității, la peste 50%, la prima examinare. La discuțiile legate de steategia de siguranță rutieră nu a fost niciodată discutat acest coeficient de promovabilitate al școlilor de șoferi, iar noi nu am fost de acord cu o asemenea prevedere. Ordinul de ministru 733 din 2013 este contestat în instanță, noi, Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România, noi am intervenit în toate procesele și le-am câștigast. Acum procesul se judecă la Curtea de apel”, explică Mircea Grigore, vicepreședinte COTAR.

România cu gropi și fără școli de șoferi

Conform aceluiași text legislativ, vor fi sancționați și instructorii auto pentru fiecare eșec al foștilor cursanți. Reprezentanții școlilor de șoferi atrag atenția asupra faptului că strategia ar fi trebuit să aibă în vedere în primul rând refacerea infrastructurii rutiere din cauza căreia se produc cele mai multe accidente și nu să penalizeze școlile de șoferi pentru greșelile cursanților și aprecierile subiective ale examinatorilor. „Am dat examen săptămâna trecută și nu am luat permisul. Examinatorul mi-a spus că mai am de învățat, deși eu cred că nu am făcut greșeli. Am auzit că unii examinatori nu vor să dea permisul la primul examen”, spune un candidat la statutul de șofer, care a fost respins. În afară de problemele legate de subiectivitatea aprecierii și chiar de ceea ce s-ar putea numi bunul plac al examinatorului, mai sunt și foarte multe probleme legate de corupția din acest sistem despre care se știe deja că a trimis în sistemul penitenciar atât de mulți angajați, încât s-au blocat examenele, în lipsă de personal, iar cursanții pot fi programați la traseu și după șase luni de la depunerea dosarelor. Într-un asemenea sistem deja corupt, o astfel de prevedere ar legifera, practic, șpaga.

Reducerea abandonului școlar

Aceeași strategie poate fi contestată și pe principiile discriminării, de către cei care nu au absolvit zece clase, dar știu să scrie și să citească. Textul legii pare a face parte dintr-o altă strategie, a Ministerului Educației, pentru reducerea abandonului școlar, pentru că una dintre prevederi este aceea că nu vor mai putea obține permis de conducere decât cei care au mers la școală până la finalul clasei a X-a. Tot din sistemul de Educație a fost preluată în noua strategie și predeverea de a introduce camere video la examen. Bacalaureatul din ultimii ani a demonstrat că se poate frauda examenul și cu toate camerele video în funcțiune, în schimb „big brother” îi emoționează pe candidați, care pot face greșeli. Problemele acestea, deja intens dezbătutre în Educație, nu i-au împiedicat pe inițiatorii strategiei să preia metoda și pentru examenele auto, pretinzând că astfel se va putea verifica și corectitudinea examinatorului.

Examinatorii vor deveni factori decidenți în privința continuării sau închiderii școlilor de șoferi, care sunt afaceri private. Această prevedere legislativă îi va transforma, practic, în potențiali corupți, pentru că legea le facilitează accesul la mijloace de șantaj.

 

 

"Cauzel accidentelor grave sunt enumerate în strategie, la pagina 24, dar fără a fi amintite problemele infrastructurii drumurilor, care, de fapt au cauzat cele mai multe accidente rutiere. Mai mult, la pagina 60, acolo unde se enumera prioritățile pentru infrastructură, sunt aproape tot atâtea câte litere are alfabetul. Cum se justifică toate aceste priorități, daca se pretinde că ele nu sunt cauze ale accidentelor?", spune Alexandru Vâlvoi, preşedintele Asociației România fără gropi.

 


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

Morții pandemiei. „Sunt 75.000 de decese, nu 25.000”

Morții pandemiei. „Sunt 75.000 de decese, nu 25.000”
Galerie Foto România a trecut, în acest weekend, de un milion de cazuri de îmbolnăvire cu COVID-19, iar bilanțul deceselor a depășit 25.000. Specialiștii estimează însă că cifrele reale, atât la numărul de infectări,...

Generarea de bitcoin în China ar putea egala în curând emisiile de carbon ale unor țări europene

Generarea de bitcoin în China ar putea egala în curând emisiile de carbon ale unor țări europene
Popularitatea crescândă a bitcoin ar putea avea un efect negativ de lungă durată asupra mediului, în condițiile în care generarea criptomonedelor necesită cantități semnificative de putere de calcul și de...

Răspunsul lui Valeriu Gheorghiţă, întrebat de ce platforma de vaccinare nu arată timpul de așteptare

Răspunsul lui Valeriu Gheorghiţă, întrebat de ce platforma de vaccinare nu arată timpul de așteptare
Coordonatorul campaniei naţionale de vaccinare, Valeriu Gheorghiţă, explică de ce platforma de vaccinare nu arată încă timpul de așteptare. Data la care platforma de vaccinare urma să arate timpul de...

John Kerry în China pentru discuţii despre schimbările climatice

John Kerry în China pentru discuţii despre schimbările climatice
John Kerry, emisarul preşedintelui american, Joseph Biden, pentru Afaceri Climatice, va efectua o vizită în China, săptămâna viitoare, în cadrul eforturilor pentru obţinerea cooperării în domeniul mediului în...

Adrian Wiener, despre o posibilă înlocuirea lui Vlad Voiculescu: Nu cred că această coaliţie de guvernare ar trebui să stea într-un om

Adrian Wiener, despre o posibilă înlocuirea lui Vlad Voiculescu: Nu cred că această coaliţie de guvernare ar trebui să stea într-un om
Adrian Wiener, senator USR-PLUS, a vorbit despre ce ar urma să se întâmple în coaliția de guvernare, dacă se va cere înlocuirea lui Vlad Voiculescu din funcţia de ministru al Sănătăţii. Întrebat de...

Norul de cenușă aruncat de vulcanul din Caraibe este vizibil din spațiu. Localnicii părăsesc insula

Norul de cenușă aruncat de vulcanul din Caraibe este vizibil din spațiu. Localnicii părăsesc insula
Cenușa grea și mirosul de sulf au început să acopere părți din insula Sf. Vincent din estul Caraibelor, oamenii de știință avertizând că explozia de vineri a vulcanului La Soufriere ar putea fi urmată de...

Bilanțul final al accidentului din județul Bacău: Trei morți și doi răniți

Bilanțul final al accidentului din județul Bacău: Trei morți și doi răniți
Trei persoane au murit și două au fost rănite în urma accidentului rutier produs duminică după-amiază în satul Filipești din județul Bacău. Conform ISU Bacău, într-una din cele două mașini care s-au...

Mesaj de la Cîțu despre Spitalul Foișor: Fiecare pacient are legătură cu MS. Să vedem dacă există onoare

 Mesaj de la Cîțu despre Spitalul Foișor: Fiecare pacient are legătură cu MS. Să vedem dacă există onoare
Premierul Florin Cîțu revine, duminică seara, cu un nou mesaj despre Spitalul Foișor, precizând că fiecare pacient din România are legătură cu Ministerul Sănătății: este vorba de onoare aici, să vedem...

USR și PLUS sprijină candidatura lui Liviu Popescu la SRR

USR și PLUS sprijină candidatura lui Liviu Popescu la SRR
Birourile Naționale ale USR și PLUS au decis, duminică, să sprijine candidatura lui Liviu Popescu pentru postul de director interimar al Societății Române de Radiodifuziune. Conform unui comunicat transmis de...

Incident la complexul nuclear iranian Natanz

 Incident la complexul nuclear iranian Natanz
O problemă în alimentarea cu energie electrică a provocat duminică un incident la complexul nuclear subteran din Natanz, la o zi după ce Teheranul a pus în funcțiune noi centrifuge avansate de îmbogățire a...

Turcia cere încetarea evoluțiilor „îngrijorătoare” din estul Ucrainei

Turcia cere încetarea evoluțiilor „îngrijorătoare” din estul Ucrainei
Președintele turc, Tayyip Erdogan, a cerut încetarea evoluțiilor „îngrijorătoare” din regiunea Donbass din estul Ucrainei, după întâlnirea cu omologul său ucrainean la Istanbul, adăugând că Turcia es...

Epidemie de Parkinson la nivel mondial - o substanță chimică obișnuită poate fi de vină

Epidemie de Parkinson la nivel mondial - o substanță chimică obișnuită poate fi de vină
Ray Dorsey neurolog la Universitatea din Rochester crede că o epidemie de Parkinson este la orizont. Parkinson este deja tulburarea neurologică cu cea mai rapidă creștere din lume; în SUA, numărul persoanelor cu Pa...

Aproape 57.000 de români au fost vaccinați în ultimele 24 de ore

Aproape 57.000 de români au fost vaccinați în ultimele 24 de ore
Comitetul Național de Coordonare a Activității privind Vaccinarea împotriva COVID-19 (CNCAV) a anunțat că duminică au fost vaccinate în România 56.988 de persoane. Dintre cele 56.988 de persoane vaccinate...

Accident cu morți, în Bacău

Accident cu morți, în Bacău
Un grav accident rutier s-a produs duminică după-amiază în județul Bacău. Primele informații arată că sunt doi morți și trei persoane încarcerate. Conform ISU Bacău, accidentul s-a produs între două ma

Teleorman: Cinci răniţi în urma unui accident produs pe DN 6 Alexandria-București

Teleorman: Cinci răniţi în urma unui accident produs pe DN 6 Alexandria-București
Cinci persoane au fost rănite, duminică după-amiază, în urma unui accident produs pe DN 6 Alexandria-București. Centrul Infotrafic din Inspectoratul General al Poliției Române informează că pe DN 6 Alexandri...
Serviciul de email marketing furnizat de