x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Strategia care închide arbitrar școlile de șoferi

0
Autor: Diana Scarlat 21 Oct 2016 - 12:45
Strategia care închide arbitrar școlile de șoferi JackJelly/Getty Images/iStockphoto Student driver
Vezi galeria foto

Cu titlu de glorie, Guvernul a anunțat aprobarea Strategiei pentru Siguranță rutieră care ar trebui să reducă numărul accidentelor cu 50% până în 2020. Regulile drastice par benefice pentru întărirea siguranței, însă câteva prevederi încalcă grav constituția și legislația în vigoare. Practic, examinatorii de la examenele de conducere, care sunt din ce în ce mai puțini, de la o serie de arestări la alta, vor avea putere de decizie asupra închiderii sau continuării unor afaceri private. Așa s-ar traduce închiderea școlilor de șoferi dacă acestea au o rată a promovabilității mai mică de 50% anual.

Strategia Națională pentru Siguranța Rutieră 2016-2020 a fost aprobată de Guvern săptămâna trecută și se află în dezbatere publică, pe site-ul Ministerului Transporturilor. Unele prevederi sunt corecte și au fost aplaudate de operatorii economici care își desfășoară activitatea în acest domeniu, însă altele sunt absolut halucinante și s-ar traduce prin invitație la creșterea gradului de corupție, la nivel național, sub indicațiile legii. De exemplu, asta s-ar putea întâmpla dacă examinatorii, care apreciază subiectiv performanțele viitorilor șoferi și pe care nu-i împiedică nimeni și nimic să decidă respingerea celor care dau examen, vor ști foarte clar că de decizia lor depinde viitorul unei școli de șoferi, care este o afacere privată. Textul legislativ, în forma actuală, prevede că școlile de șoferi cu o rată a promovabilității de sub 50% anual vor fi închise, fără drept la apărare în justiție, deși decizia se va lua în funcție de performanțele cursanților și de aprecierea subiectivă a examinatorilor, nu în funcție de valori măsurabile pentru școlile de șoferi. Aceeași prevedere există și în Ordinul Ministrului Transporturilor 733 din 2013, care a fost contestat de școlile de șoferi și este încă judecat acum, fără a exista o decizie finală a instanței. „Atât timp cât coeficientul de promovabiliutate este sub 30% la nivel național, de zece ani, nu se poate cere o creștere peste noapte a promovabilității, la peste 50%, la prima examinare. La discuțiile legate de steategia de siguranță rutieră nu a fost niciodată discutat acest coeficient de promovabilitate al școlilor de șoferi, iar noi nu am fost de acord cu o asemenea prevedere. Ordinul de ministru 733 din 2013 este contestat în instanță, noi, Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România, noi am intervenit în toate procesele și le-am câștigast. Acum procesul se judecă la Curtea de apel”, explică Mircea Grigore, vicepreședinte COTAR.

România cu gropi și fără școli de șoferi

Conform aceluiași text legislativ, vor fi sancționați și instructorii auto pentru fiecare eșec al foștilor cursanți. Reprezentanții școlilor de șoferi atrag atenția asupra faptului că strategia ar fi trebuit să aibă în vedere în primul rând refacerea infrastructurii rutiere din cauza căreia se produc cele mai multe accidente și nu să penalizeze școlile de șoferi pentru greșelile cursanților și aprecierile subiective ale examinatorilor. „Am dat examen săptămâna trecută și nu am luat permisul. Examinatorul mi-a spus că mai am de învățat, deși eu cred că nu am făcut greșeli. Am auzit că unii examinatori nu vor să dea permisul la primul examen”, spune un candidat la statutul de șofer, care a fost respins. În afară de problemele legate de subiectivitatea aprecierii și chiar de ceea ce s-ar putea numi bunul plac al examinatorului, mai sunt și foarte multe probleme legate de corupția din acest sistem despre care se știe deja că a trimis în sistemul penitenciar atât de mulți angajați, încât s-au blocat examenele, în lipsă de personal, iar cursanții pot fi programați la traseu și după șase luni de la depunerea dosarelor. Într-un asemenea sistem deja corupt, o astfel de prevedere ar legifera, practic, șpaga.

Reducerea abandonului școlar

Aceeași strategie poate fi contestată și pe principiile discriminării, de către cei care nu au absolvit zece clase, dar știu să scrie și să citească. Textul legii pare a face parte dintr-o altă strategie, a Ministerului Educației, pentru reducerea abandonului școlar, pentru că una dintre prevederi este aceea că nu vor mai putea obține permis de conducere decât cei care au mers la școală până la finalul clasei a X-a. Tot din sistemul de Educație a fost preluată în noua strategie și predeverea de a introduce camere video la examen. Bacalaureatul din ultimii ani a demonstrat că se poate frauda examenul și cu toate camerele video în funcțiune, în schimb „big brother” îi emoționează pe candidați, care pot face greșeli. Problemele acestea, deja intens dezbătutre în Educație, nu i-au împiedicat pe inițiatorii strategiei să preia metoda și pentru examenele auto, pretinzând că astfel se va putea verifica și corectitudinea examinatorului.

Examinatorii vor deveni factori decidenți în privința continuării sau închiderii școlilor de șoferi, care sunt afaceri private. Această prevedere legislativă îi va transforma, practic, în potențiali corupți, pentru că legea le facilitează accesul la mijloace de șantaj.

 

 

"Cauzel accidentelor grave sunt enumerate în strategie, la pagina 24, dar fără a fi amintite problemele infrastructurii drumurilor, care, de fapt au cauzat cele mai multe accidente rutiere. Mai mult, la pagina 60, acolo unde se enumera prioritățile pentru infrastructură, sunt aproape tot atâtea câte litere are alfabetul. Cum se justifică toate aceste priorități, daca se pretinde că ele nu sunt cauze ale accidentelor?", spune Alexandru Vâlvoi, preşedintele Asociației România fără gropi.

 


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

Temperaturi mai mari decât normalul perioadei în prima săptămână din luna august

Temperaturi mai mari decât normalul perioadei în prima săptămână din luna august
Temperaturile vor fi mai mari decât cele normale pentru această perioadă în prima săptămână din august, iar apoi se vor situa în jurul valorilor normale, potrivit prognozei pe patru săptămâni, emisă marți...

Restricții de circulație pe A1 pentru efectuarea unor lucrări

Restricții de circulație pe A1 pentru efectuarea unor lucrări
Restricții de trafic sunt impuse marți pe mai multe tronsoane din Autostrada A1 pentru efectuarea unor lucrări. Centrul Infotrafic din Inspectoratul General al Poliției Române informează că luni, până la ora...

Titularizare: 130 de candidați au obținut nota 10, iar rata notelor peste 7 este în scădere

Titularizare: 130 de candidați au obținut nota 10, iar rata notelor peste 7 este în scădere
130 de profesori au obținut nota 10 la examenul de titularizare, însă rata notelor peste șapte, necesară pentru titularizare, este în scădere față de anii trecuți, respectiv 44,47% față de 58,66% în 2020, tr...

Wayne Rooney se consideră victima unei tentative de înscenare

Wayne Rooney se consideră victima unei tentative de înscenare
Avocații lui Wayne Rooney au contactat luni poliția britanică acuzând că acesta a fost victima unei tentative de înscenare. Imagini devenite virale pe rețelele de socializare, în cursul zilei de duminică,...

CNSU: Copiii până la 6 ani nu mai au nevoie de test negativ la revenirea în țară

CNSU: Copiii până la 6 ani nu mai au nevoie de test negativ la revenirea în țară
Comitetul Național pentru Situații de Urgență a adoptat o hotărâre, potrivit căreia copiii de până la 6 ani nu mai au nevoie de test negativ pentru Covid la revenirea în țară. „La articolul 3 alineatul...

Cei mai scumpi cartofi prăjiţi din lume costă 200 de dolari porţia

Cei mai scumpi cartofi prăjiţi din lume costă 200 de dolari porţia
O porţie de cartofi prăjiţi la restaurantul Serendipity3, din New York, costă o avere. Mai exact, 200 de dolari, aproximativ 170 de euro, asta pentru că sunt pregătiţi cu ingrediente precum trufe şi...

Noi măsuri de relaxare de la 1 august

Noi măsuri de relaxare de la 1 august
Comitetul Național pentru Situații de Urgență (CNSU) a adoptat o hotărâre care prevede noi măsuri de relaxare a restricțiilor de la 1 august. CNSU propune ca, începând din 1 august, activitățile...

Presiuni pentru redeschiderea aeroporturilor, în cazul vaccinaților

Presiuni pentru redeschiderea aeroporturilor, în cazul vaccinaților
Conducerea Aeroportului Heathrow a cerut oficialilor Marii Britanii să deschidă călătoriile pentru pasagerii vaccinaţi. Heathrow din Londra era înainte de pandemie cel mai aglomerat aeroport din Europa, iar...

Zeci de migranți s-au înecat în Marea Mediterană

Zeci de migranți s-au înecat în Marea Mediterană
Aproximativ 60 de migranţi care intenţionau să ajungă în Europa s-au înecat luni într-un naufragiu în largul Libiei, potrivit Organizaţiei Internaţionale pentru Migraţie (OIM), citată de AFP. „Cel...

Planurile Primăriei Capitalei pentru scăderea poluării fonice cu 5 decibeli

Planurile Primăriei Capitalei pentru scăderea poluării fonice cu 5 decibeli
Parcări gratuite pentru mașinile hibrid și electrice, piste de biciclete și galoși pe talpa șinei de tramvai. Sunt doar o parte dintre măsurile pe care Primăria Municipiului București le are...

Românii lucrează 40 de ore pe săptămână, cel mai mult din UE

Românii lucrează 40 de ore pe săptămână, cel mai mult din UE
Paradoxul statisticii: românii lucrează 40 de ore pe săptămână, cel mai mult din UE, iar olandezii doar 30 de ore pe săptămână. Angajaţii din România au fost pe primul loc în UE la numărul orelor...

Toamnă grea pentru familia lui Traian Băsescu. Două dosare grele urmează să fie soluționate definitiv, la Înalta Curte

Toamnă grea pentru familia lui Traian Băsescu. Două dosare grele urmează să fie soluționate definitiv, la Înalta Curte
Galerie Foto Instanța supremă urmează să judece, în această toamnă, două dosare extrem de grele care îi vizează direct pe Traian Băsescu, precum și pe fiica sa cea mare, Ioana. Este vorba despre recursul declarat de...

Incendiu într-o fabrică din Sibiu. 80 de angajați s-au autoevacuat

Incendiu într-o fabrică din Sibiu. 80 de angajați s-au autoevacuat
Un incendiu a izbucnit luni seara într-o fabrică din zona industrială a orașului Sibiu. 80 de angajați care se aflau în unitate în momentul în care a pornit incendiul s-au autoevacuat. Potrivit ISU Sibiu,...

„Nu e momentul să credem că suntem în siguranță”

„Nu e momentul să credem că suntem în siguranță”
Galerie Foto „Cea mai mare greșeală în procesul de acomodare cu noul sistem normal este să trăiești fără măsuri de precauție”, spune managerul Spitalului Orășenesc Mioveni, doctorul Mircea Stoian, într-o perioadă...

China acuză SUA că inventează "un inamic imaginar" pentru a exercita "hegemonie"

China acuză SUA că inventează "un inamic imaginar" pentru a exercita "hegemonie"
Administraţia Chinei a acuzat, luni, Statele Unite că inventează "un inamic imaginar", pentru a distrage atenţia de la problemele interne şi pentru a continua să exercite "hegemonie" pe plan mondial, informează ag...
Serviciul de email marketing furnizat de