x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Consiliile județene își aleg singure firmele de transport și le finanțează

0
Autor: Diana Scarlat 05 Aug 2021 - 07:20
Consiliile județene își aleg singure firmele de transport și le finanțează
Vezi galeria foto

Transportatorii rutieri de persoane au avut foarte mult de suferit în ultimul an și jumătate, guvernul i-a obligat să-și restrângă activitatea și au înregistrat pierderi uriașe, nu li s-a dat niciun fel de ajutor financiar, iar acum sunt eliminați, printr-un truc legislativ. Deși au câștigat atribuirile de trasee, având licențe valabile până în 2023, sunt eliminați după ce parlamentarii au votat, în timpul pandemiei, o modificare a legii în baza căreia le-au fost date licențele. Iar modificarea făcută anul trecut se pretinde a fi o aliniere la legislația europeană, prin transpunerea unei directive, deși textul legii din România este opusul celui european.

 

Autocarele, microbuzele și autobuzele care fac transportul între localități, în fiecare județ din România, sunt ale unor operatori privați care au câștigat respectivele trasee la licitație, conform legii (OUG 51/2019). Pentru a putea participa la o astfel de licitație, firmele de transport trebuie să respecte toate cerințele din caietul de sarcini, inclusiv prin investiții de milioane de euro într-un anumit tip de mașini – ceea ce au făcut toți cei care acum au licențe pentru a opera pe traseele județene, până în 2023. Cu toate acestea, OUG 51 a fost modificată anul trecut, astfel încât să se introducă o directivă europeană, fără a se ține cont de conținutul acelei directive. „Regulamentul CE 1370 din 2007 nu se referă la traseele comerciale, din care se scot bani, ci la cele necomerciale, adică acele trasee pe care nu vrea să le opereze nimeni, pentru că nu pot aduce profit, iar statul este obligat să acorde subvenții, astfel încât să nu rămână zone din țară neacoperite de transportul rutier. Este foarte bună acea directivă europeană, doar că la noi s-a interpretat pe dos, așa cum au vrut niște parlamentari cu alte interese. În loc să rezolve problemele de pe traseele care nu au transport public de persoane, au modificat legea în așa fel încât să-i elimine pe cei care au câștigat atribuirile de trasee și care operează acum, având licența încă doi ani de-acum încolo, iar alte firme să vină în locul lor să să primească subvenții de la statul român. Nici n-au voie, conform acelei directive europene, să acorde subvenții pe traseele comerciale, ci doar pe cele necomerciale, dar au votat legea cum au vrut ei”, a explicat, pentru Jurnalul, Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).

 

Constănțenii se pot trezi fără transport județean

 

Practic, Ministerul Dezvoltării intervine acum peste Ministerul Transporturilor, iar modificarea legislativă de anul trecut anulează niște licențe câștigate prin îndeplinirea cerințelor din caietul de sarcini. Situația în care sunt puși transportatorii acum este inadmisibilă, din punct de vedere juridic, pentru că anularea contractelor lor este echivalentul aplicării unei legi retroactiv. Ministerul Dezvoltării acționează prin Consiliile Județene, pe care le are în subordine, iar astfel s-a creat haos total în acest sector de activitate. Transportatorii din județul Constanța se plâng de încălcarea flagrantă a drepturilor lor, după ce Consiliul Județean a luat decizii fără măcar să țină cont de amendamentele depuse de ei, iar în curând vor fi pur și simplu eliminați de pe piață, pentru a i se face loc unei firme care va aduce 150 de mașini cumpărate conform caietului de sarcini al CJ Constanța. „Deși în tot județul circulă acum circa 300 de mașini, ei vor să reducă la jumătate numărul acestora. Normal era să fie mai multe, pentru că nevoia este foarte mare, dar în loc să crească numărul, scade la 150. Pe noi ne-au invitat la dezbateri, dar n-au ținut cont de absolut nimic din ce am specificat”, a declarat, pentru Jurnalul, Marian Guță, patronul Simpa Trans – unul dintre cei mai vechi operatori de transport rutier de persoane din județ. Se așteaptă ca modificarea să se facă în orice moment, printr-o decizie luată în urma unei ședințe convocate de îndată, la Consiliul Județean.

 

 

Anomaliile interpretării românești a legislației UE

 

Regulamentul CE 1370 din 2007 prevede, între altele: „„(5) În prezent, multe dintre serviciile de transport terestru de călători care sunt necesare din punct de vedere al interesului economic general nu pot funcționa în regim comercial. Autoritățile competente ale statelor membre trebuie să poată acționa pentru a se asigura că asemenea servicii sunt prestate. Mecanismele pe care aceste autorități le pot utiliza pentru a asigura prestarea de servicii publice de transport de călători includ următoarele: atribuirea de drepturi exclusive operatorilor de servicii publice, acordarea de compensații financiare operatorilor de servicii publice și definirea de norme generale de exploatare a transportului public care se aplică tuturor operatorilor. În cazul în care statele membre decid, în conformitate cu prezentul regulament, să excludă anumite norme generale din domeniul de aplicare al acestuia, ar trebui să se aplice regimul general privind ajutoarele de stat”. Acest Regulament european se referă, însă, la o posibilitate de intervenție a statelor în zonele unde nu mai sunt operatori de transport și se specifică foarte clar că trebuie să se respecte principiile concurenței: „(4) Principalele obiective ale Cărții albe a Comisiei din 12 septembrie 2001, „Politica europeană în domeniul transportului pentru anul 2010: momentul deciziei”, sunt: garantarea unor servicii de transport de călători sigure, eficiente și de o înaltă calitate prin intermediul concurenței reglementate, garantând în același timp transparența și buna funcționare a serviciilor publice de transport de călători, luând în considerare factorii sociali, de mediu și de dezvoltare regională, sau oferirea de condiții tarifare specifice anumitor categorii de călători, cum ar fi pensionarii, și eliminarea disparităților între întreprinderile de transport din diferite state membre care pot da naștere unor denaturări substanțiale ale concurenței”.

 

La nivel județean se elimină operatorii de transport rutier de persoane pentru introducerea unui nou tip de transport subvenționat din banii fiecărui CJ. Banii statului se vor da unor firme private care vor beneficia de atribuire directă a contractelor, pe aceleași trasee operate deja de alte firme – acestea din urmă fiind eliminate de autoritățile statului, prin decizie unilaterală.  

   


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

Putin cere evitarea "prăbuşirii" Afganistanului,avertizează că teroriştii vor să fugă în alte ţări

Putin cere evitarea "prăbuşirii" Afganistanului,avertizează că teroriştii vor să fugă în alte ţări
Preşedintele Rusiei, Vladimir Putin, a denunţat vineri, în cursul unei conferinţe de presă organizată alături de cancelarul Germaniei, Angela Merkel, politicile "iresponsabile" aplicate în Afganistan, cerând...

UE acuză fraude electorale în Rusia, după câștigarea alegerilor de către partidul lui Vladimir Putin

UE acuză fraude electorale în Rusia, după câștigarea alegerilor de către partidul lui Vladimir Putin
Uniunea Europeană a denunţat, luni, atmosfera de intimidare din timpul campaniei electorale din Rusia şi lipsa de observatori internaţionali la scrutinul parlamentar câştigat de partidul pro-Kremlin Rusia Unită. ...

Coronavirus: Republica Cehă a început vaccinarea cu a treia doză

Coronavirus: Republica Cehă a început vaccinarea cu a treia doză
Republica Cehă a început luni vaccinarea cu a treia doză de vaccin anti-COVID-19, această doză de consolidare fiind disponibilă pentru oricine a primit ultima doză de vaccin cu cel puţin opt luni în urmă,...

Bursa din Hong Kong în scădere puternică pe fondul prăbuşirii gigantului Evergrand

Bursa din Hong Kong în scădere puternică pe fondul prăbuşirii gigantului Evergrand
Hang Seng, indicele bursei din Hong Kong, a scăzut cu 3,5% în timpul şedinţei de tranzacţionare de luni, alimentat de prăbuşirea grupului imobiliar Evergrande, care a suferit un declin de 14,17%. Recent,...

Coreea de Nord condamnă acordul dintre SUA, Marea Britanie și Australia

Coreea de Nord condamnă acordul dintre SUA, Marea Britanie și Australia
Regimul din Coreea de Nord a criticat vehement, luni, parteneriatul de securitate creat de Statele Unite, Marea Britanie şi Australia (AUKUS), avertizând că va fi afectată stabilitatea în zona Asia-Pacific şi că...

Peste 200 de localități din România au rată de incidență de peste 3 la mie

Peste 200 de localități din România au rată de incidență de peste 3 la mie
Sunt peste 220 de localități în România unde incidența COVID-19 este de peste 3 la mia de locuitori, cea mai mare incidență fiind în localitatea Șeica Mică, din județul Sibiu. În 5 județe nu e nicio...

Cu un minus de peste 8%, Bitcoinul scade sub pragul de 45.000 de dolari

Cu un minus de peste 8%, Bitcoinul scade sub pragul de 45.000 de dolari
Cu un minus de peste 8%, Bitcoinul scade sub pragul de 45.000 de dolari. Temerile generate de prăbuşirea gigantului chinez Evergrande încep să atingă piaţa criptomonedelor. Declin de peste 10% pentru XRP şi...

Certificatul verde devine obligatoriu la Vatican din 1 octombrie

Certificatul verde devine obligatoriu la Vatican din 1 octombrie
Certificatul verde devine obligatoriu la Vatican din 1 octombrie. Decizia a fost luată de Comisia Pontifică pentru statul Vatican. De la 1 octombrie, intrarea în Vatican va fi permisă numai cu „green...

Partidul Rusia Unită a obţinut aproape 50% din voturi la scrutinul parlamentar

Partidul Rusia Unită a obţinut aproape 50% din voturi la scrutinul parlamentar
Partidul Rusia Unită, care îl susţine pe preşedintele Vladimir Putin, a obţinut 49,66% din voturi în urma scrutinului parlamentar desfăşurat în Rusia, conform rezultatelor anunţate luni de Comisia Electorală...

Loteria pentru vaccinați. Când sunt recompensați românii

Loteria pentru vaccinați. Când sunt recompensați românii
A fost semnat ordinul pentru înscrierile la Loteria de vaccinare. Loteria pentru vaccinați se desfășoară în perioada 1 octombrie – 31 decembrie. Vor avea loc 19 extrageri, iar fiecare român vaccinat are 4...

Clotilde Armand: Wow, Octavian Berceanu a fost înlocuit la Garda de Mediu cu fiul unui primar PNL

Clotilde Armand: Wow, Octavian Berceanu a fost înlocuit la Garda de Mediu cu fiul unui primar PNL
Clotilde Armand, reprezentantul USR PLUS, a comentat înlocuirea lui Octavian Berceanu din fruntea Gărzii de Mediu în baza unei decizii a premierului Florin Cîțu. Wow, înlocuitorul este fiul unui primar PNL din...

'Certificatul verde COVID, folosit la Congresul PNL, dacă rata va fi peste 3'. Documentul va fi verificat la intrare

'Certificatul verde COVID, folosit la Congresul PNL, dacă rata va fi peste 3'. Documentul va fi verificat la intrare
Toți participanții la Congresul PNL vor avea certificat pentru a dovedi că sunt vaccinați, au trecut prin boală sau au rezultat negativ la testarea COVID. Documentul va fi solicitat la intrarea în sala unde va fi...

Bilanțul vaccinării anti-Covid: Câte REACȚII ADVERSE au fost înregistrate în ultimele 24 de ore

Bilanțul vaccinării anti-Covid: Câte REACȚII ADVERSE au fost înregistrate în ultimele 24 de ore
Peste 12.000 de persoane au fost vaccinate în ultimele 24 de ore, conform statisticii realizate de Comitetul Naţional de Coordonare a Activităţilor privind Vaccinarea împotriva COVID-19. România are 5.384.683 de pe...

LOTO: Report de peste 6 milioane de euro la Jocker

LOTO: Report de peste 6 milioane de euro la Jocker
Report în valoare de peste 6 milioane de euro se înregistrează la categoria I a jocului Joker, în cadrul tragerilor loto care au loc joi, se arată într-un comunicat al Loteriei Române. Joi, 23 septembrie, vor...

Marcel Ciolacu: Carnetul de partid PNL a devenit mai tare decât certificatul COVID

Marcel Ciolacu: Carnetul de partid PNL a devenit mai tare decât certificatul COVID
În România Normală a lui Ioahnnis și Cîțu, românii sunt iar pedepsiți pentru ca liberalii să-și rezolve războiul pentru putere, acuză liderul PSD, Marcel Ciolacu: „Carnetul de partid de la PNL a devenit...
Serviciul de email marketing furnizat de