x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Consiliile județene își aleg singure firmele de transport și le finanțează

0
Autor: Diana Scarlat 05 Aug 2021 - 07:20
Consiliile județene își aleg singure firmele de transport și le finanțează
Vezi galeria foto

Transportatorii rutieri de persoane au avut foarte mult de suferit în ultimul an și jumătate, guvernul i-a obligat să-și restrângă activitatea și au înregistrat pierderi uriașe, nu li s-a dat niciun fel de ajutor financiar, iar acum sunt eliminați, printr-un truc legislativ. Deși au câștigat atribuirile de trasee, având licențe valabile până în 2023, sunt eliminați după ce parlamentarii au votat, în timpul pandemiei, o modificare a legii în baza căreia le-au fost date licențele. Iar modificarea făcută anul trecut se pretinde a fi o aliniere la legislația europeană, prin transpunerea unei directive, deși textul legii din România este opusul celui european.

 

Autocarele, microbuzele și autobuzele care fac transportul între localități, în fiecare județ din România, sunt ale unor operatori privați care au câștigat respectivele trasee la licitație, conform legii (OUG 51/2019). Pentru a putea participa la o astfel de licitație, firmele de transport trebuie să respecte toate cerințele din caietul de sarcini, inclusiv prin investiții de milioane de euro într-un anumit tip de mașini – ceea ce au făcut toți cei care acum au licențe pentru a opera pe traseele județene, până în 2023. Cu toate acestea, OUG 51 a fost modificată anul trecut, astfel încât să se introducă o directivă europeană, fără a se ține cont de conținutul acelei directive. „Regulamentul CE 1370 din 2007 nu se referă la traseele comerciale, din care se scot bani, ci la cele necomerciale, adică acele trasee pe care nu vrea să le opereze nimeni, pentru că nu pot aduce profit, iar statul este obligat să acorde subvenții, astfel încât să nu rămână zone din țară neacoperite de transportul rutier. Este foarte bună acea directivă europeană, doar că la noi s-a interpretat pe dos, așa cum au vrut niște parlamentari cu alte interese. În loc să rezolve problemele de pe traseele care nu au transport public de persoane, au modificat legea în așa fel încât să-i elimine pe cei care au câștigat atribuirile de trasee și care operează acum, având licența încă doi ani de-acum încolo, iar alte firme să vină în locul lor să să primească subvenții de la statul român. Nici n-au voie, conform acelei directive europene, să acorde subvenții pe traseele comerciale, ci doar pe cele necomerciale, dar au votat legea cum au vrut ei”, a explicat, pentru Jurnalul, Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).

 

Constănțenii se pot trezi fără transport județean

 

Practic, Ministerul Dezvoltării intervine acum peste Ministerul Transporturilor, iar modificarea legislativă de anul trecut anulează niște licențe câștigate prin îndeplinirea cerințelor din caietul de sarcini. Situația în care sunt puși transportatorii acum este inadmisibilă, din punct de vedere juridic, pentru că anularea contractelor lor este echivalentul aplicării unei legi retroactiv. Ministerul Dezvoltării acționează prin Consiliile Județene, pe care le are în subordine, iar astfel s-a creat haos total în acest sector de activitate. Transportatorii din județul Constanța se plâng de încălcarea flagrantă a drepturilor lor, după ce Consiliul Județean a luat decizii fără măcar să țină cont de amendamentele depuse de ei, iar în curând vor fi pur și simplu eliminați de pe piață, pentru a i se face loc unei firme care va aduce 150 de mașini cumpărate conform caietului de sarcini al CJ Constanța. „Deși în tot județul circulă acum circa 300 de mașini, ei vor să reducă la jumătate numărul acestora. Normal era să fie mai multe, pentru că nevoia este foarte mare, dar în loc să crească numărul, scade la 150. Pe noi ne-au invitat la dezbateri, dar n-au ținut cont de absolut nimic din ce am specificat”, a declarat, pentru Jurnalul, Marian Guță, patronul Simpa Trans – unul dintre cei mai vechi operatori de transport rutier de persoane din județ. Se așteaptă ca modificarea să se facă în orice moment, printr-o decizie luată în urma unei ședințe convocate de îndată, la Consiliul Județean.

 

 

Anomaliile interpretării românești a legislației UE

 

Regulamentul CE 1370 din 2007 prevede, între altele: „„(5) În prezent, multe dintre serviciile de transport terestru de călători care sunt necesare din punct de vedere al interesului economic general nu pot funcționa în regim comercial. Autoritățile competente ale statelor membre trebuie să poată acționa pentru a se asigura că asemenea servicii sunt prestate. Mecanismele pe care aceste autorități le pot utiliza pentru a asigura prestarea de servicii publice de transport de călători includ următoarele: atribuirea de drepturi exclusive operatorilor de servicii publice, acordarea de compensații financiare operatorilor de servicii publice și definirea de norme generale de exploatare a transportului public care se aplică tuturor operatorilor. În cazul în care statele membre decid, în conformitate cu prezentul regulament, să excludă anumite norme generale din domeniul de aplicare al acestuia, ar trebui să se aplice regimul general privind ajutoarele de stat”. Acest Regulament european se referă, însă, la o posibilitate de intervenție a statelor în zonele unde nu mai sunt operatori de transport și se specifică foarte clar că trebuie să se respecte principiile concurenței: „(4) Principalele obiective ale Cărții albe a Comisiei din 12 septembrie 2001, „Politica europeană în domeniul transportului pentru anul 2010: momentul deciziei”, sunt: garantarea unor servicii de transport de călători sigure, eficiente și de o înaltă calitate prin intermediul concurenței reglementate, garantând în același timp transparența și buna funcționare a serviciilor publice de transport de călători, luând în considerare factorii sociali, de mediu și de dezvoltare regională, sau oferirea de condiții tarifare specifice anumitor categorii de călători, cum ar fi pensionarii, și eliminarea disparităților între întreprinderile de transport din diferite state membre care pot da naștere unor denaturări substanțiale ale concurenței”.

 

La nivel județean se elimină operatorii de transport rutier de persoane pentru introducerea unui nou tip de transport subvenționat din banii fiecărui CJ. Banii statului se vor da unor firme private care vor beneficia de atribuire directă a contractelor, pe aceleași trasee operate deja de alte firme – acestea din urmă fiind eliminate de autoritățile statului, prin decizie unilaterală.  

   


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 






Mai multe titluri din categorie

Crește numărul localităților din Ilfov cu rată de infectare peste 6 la mie

Crește numărul localităților din Ilfov cu rată de infectare peste 6 la mie
Rata de infectare în nouă localități din județul Ilfov a trecut, duminică, de 6 cazuri la mia de locuitori, Sâmbătă erau doar șapte localități cu rată de infectare peste 6 la mie. Este vorba despre...

Florin Cîțu și-a anunțat echipa propusă pentru Biroul Executiv al PNL

Florin Cîțu și-a anunțat echipa propusă pentru Biroul Executiv al PNL
UPDATE Florin Cîțu și-a anunțat, la Consiliul Național al PNL de duminică echipa de prim-vicepreședinți și vicepreședinți pentru BEX. Prim-vicepreședinți: Rareș Bogdan (prim-vicepreședinte...

Rata de infectare în Capitală, în continuă creștere: 4,35 la mia de locuitori

Rata de infectare în Capitală, în continuă creștere: 4,35 la mia de locuitori
Rata de infectare este, duminică, de 4.35 la mie în București, după ce sâmbătă a fost de 4,1 la mia de locuitori. Subprefectul Capitalei, Antonela Ghiţă, a transmis că rata de infectare în Bucureşti...

Florin Cîțu, despre eventuale alianțe în susținerea Guvernului: Să nu fim ipocriți

Florin Cîțu, despre eventuale alianțe în susținerea Guvernului: Să nu fim ipocriți
Premierul Florin Cîțu a spus că va discuta cu toate partidele pentru a susține Guvernul pentru a nu fi declanșată o criză politică în plină iarnă. „Să nu fim ipocriți. Dacă PSD ar vota Guvernul,...

Se destramă PNL după votul de la Congres? Ce spune Cîțu

Se destramă PNL după votul de la Congres? Ce spune Cîțu
Noul președinte al PNL, Florin Cîțu, spune că nu crede că partidul se va rupe după votul din Congres, ba, din contră, este de părere că PNL va fi unit și va folosi toate resursele pentru a lupta cu...

Marcel Ciolacu, despre Congresul PNL: Am asistat la o rușine națională, la un partid care a sfidat total democrația, regulile și pe toți românii

Marcel Ciolacu, despre Congresul PNL: Am asistat la o rușine națională, la un partid care a sfidat total democrația, regulile și pe toți românii
Președintele PSD, Marcel Ciolacu, apreciază că românii au asistat sâmbătă la un adevărat „festival Covid”. „N-am asistat astăzi la un exercițiu democratic. Am asistat astăzi la o rușine națională,...

Florin Cîțu pune presiune pe medici să se vaccineze: „S-ar putea să fie penalități financiare pentru cei care nu vor să se vaccineze sau să se testeze"

Florin Cîțu pune presiune pe medici să se vaccineze: „S-ar putea să fie penalități financiare pentru cei care nu vor să se vaccineze sau să se testeze"
Florin Cîţu, noul preşedinte al PNL, consideră că medicii și profesorii ar trebui să fie exemple în ceea ce privește vaccinarea şi testarea, pentru că "oamenii se uită la cei care nu se vaccinează și...

Joe Biden aduce acuzații dure americanilor: Acum este o pandemie a celor nevaccinaţi. Aceştia pun în pericol revenirea economică, înfundă spitalele

Joe Biden aduce acuzații dure americanilor: Acum este o pandemie a celor nevaccinaţi. Aceştia pun în pericol revenirea economică, înfundă spitalele
Președintele SUA Joe Biden spune că refuzul unor persoane de a se vaccina anti COVID-19 costă toată lumea deoarece aglomerează spitalele și pun în pericol revenirea economică. „Acum este o pandemie a celor...

Teroare în Afganistan. Pedepse îngricoșătoare anunțate de talibani

Teroare în Afganistan. Pedepse îngricoșătoare anunțate de talibani
Noul regim taliban din Afganistan vrea să revină la formele extreme de pedeapsă din trecut: tăierea mâinilor pentru hoţi şi execuţii pentru infracţiuni mai grave.„Sunt necesare pentru menţinerea ordinii", se...

Atac sinucigaș asupra unui guvernamental în Somalia. 8 persoane au murit

Atac sinucigaș asupra unui guvernamental în Somalia. 8 persoane au murit
Peste 8 oameni au murit într-un atac sinucigaş asupra unui convoi guvernamental, în capitala Somaliei, lângă palatul prezidenţial. Atacul a fost revendicat de o grupare teroristă. „Al Shabaab este în...

Bilanț vaccinare anti COVID-19. Crește numărul persoanelor care vor să se imunizeze

Bilanț vaccinare anti COVID-19. Crește numărul persoanelor care vor să se imunizeze
Peste 16.000 de persoane au fost vaccinate în ultimele 24 de ore, conform statisticii realizate de Comitetul Naţional de Coordonare a Activităţilor privind Vaccinarea împotriva COVID-19. România are 5.457.784 de...

Noul obiectiv al premierului Florin Cîțu. Ce urmărește președintele PNL

Noul obiectiv al premierului Florin Cîțu. Ce urmărește președintele PNL
Noul președinte PNL, Florin Cîțu, a spus că printre obiectivele mandatului său este câștigarea primăriilor din marile orașe din România, în 2024. Florin Cîțu a spus, sâmbătă seara, la Antena 3, c

O persoană a fost atacată de urs la Breaza. Bărbatul a ajuns la spital în stare gravă

O persoană a fost atacată de urs la Breaza. Bărbatul a ajuns la spital în stare gravă
Un bărbat de 58 de ani, din Breaza, județul Prahova, se află în stare gravă, după ce a fost atacat de urs, sâmbătă. El a fost dus de urgență la spital. Bărbatul de 58 de ani, din Breaza, a suferit un...

Afirmație dură a eseistului Mihai Șora: A mai murit un partid istoric

Afirmație dură a eseistului Mihai Șora: A mai murit un partid istoric
Eseistul Mihai Șora a scris, sâmbătă, după Congresul PNL, că „a mai murit un partid istoric”. Acesta și-a exprimat opinia pe Facebook. Premierul Florin Cîțu este noul președinte al Partidului...

Congresul PNL: Jigniri, huiduieli, demisii, mici și bere

Congresul PNL: Jigniri, huiduieli, demisii, mici și bere
Susținătorii lui Ludovic Orban și ai lui Florin Cîțu și-au adus acuzații reciproce. Au fost huiduieli, cereri de demisie dat toate au pălit când liberalii au stat la coadă la mici. Aproape 5.000 de...
Serviciul de email marketing furnizat de