Bucureștiul ar putea învăța din plin din experiența spaniolă atunci când vine vorba despre folosirea banilor europeni pentru modernizarea infrastructurii feroviare, dar și în privința fluidizării traficului într-o capitală europeană. Mai ales în condițiile în care autoritățile române vorbesc de ani de zile despre modernizarea Gării de Nord, de construirea unei noi magistrale care să facă legătura între Gara de Nord și Aeroportul Henri Coandă sau de o altă magistrală a cărei dare în folosință pare să fie amânată la nesfârșit.
O delegație de jurnaliști din România și oficiali din Ministerul Fondurilor Europene au putut descoperi asta la fața locului, în Spania.
Gara din Madrid, 22 de milioane de călători pe an
Madrid. Gara Puerto de Atocha. Locul în care în urmă cu 15 ani, pe 11 martie 2004, 16 români își pierdeau viața alături de alte 183, în atentatele care au zguduit o lume întreagă. Astăzi, una dintre cele mai modernă gări din Europa. O gară cu o grădină tropicală în interior, în care ajung în fiecare zi, 400.000 de călători, 22 de milioane pe an, cu un potențial de 35.000 de milioane și peste 93.500 de trenuri, 260 de trenuri care vin aici pe zi.
Dar spaniolii s-au gândit la trenuri de mare viteză încă din anii 80. Și atunci au început investițiile atât în calea ferată de acest tip - care între timp a ajuns la o lungime de 4.500 de kilometri, iar alți 1.300 de km sunt în construcție - dar și la modernizarea gărilor pentru a putea primi acest gen de tip de trenuri.
"Aici e zona ministerelor, a muzeelor, aici e zona artei. Suntem practic în centru, oamenii vin din altă parte a țării și ajung aici. Inițial era o mică stație, care conecta sudul Madridului, un edificiu de final de secol al XIX-lea, cu un tip de arhitectură metalică de secol XIX. Aici era zona de tren inițială. În această stație avem intermodalitatea, tren de mare viteză, regionale, de viteză și metrou, plus toate conexiunile de autobuze, de mașini electrice. Stația în sine nu a fost reabilitată cu fonduri europene, fondurile europene au fost direcționate către liniile de mare viteză. Din gara din Madrid pleacă trei linii de mare viteză: din Madrid spre Sud, Malaga, Sevilla, Madrid - partea mediterană, Valencia, Alicante, Madrid - Catalunya, frontiera franceză. Spania a fost receptor de fonduri europene, Fondul European de Dezvoltare, după integrarea Spaniei în Uniunea Europeană. Au fost perioade în care s-au canalizat fonduri spre autostrăzi, acum ele se orientează spre acest tip de infrasctură, feroviară. Doar China are o rețea de căi ferate de mare viteză mai mare", spune, cu mândrie, una dintre gazde.
Mai multe, pe Antena3.ro.