Decoleaza avionul. Au trecut emotiile si in loc ramane un gol in stomac - foamea da tarcoale. Vine stewardesa si va serveste un platou maricel plin cu de toate. Pentru a afla cum se prepara bunatatile din avion, am intrat in "culise".
|
ULTIMUL PAS. Inainte de a ajunge in avion, platourile sunt asamblate si acoperite cu capac |
Este o bucatarie destul de diferita de cele pe care le-am vazut pana acum. Se poarta halate albe, nimic ciudat insa, in loc de traditionalele bonete, toata lumea, chiar si functionarii poarta casti de unica folosinta, asemenea celor pentru dus. Pe pereti, in fiecare incapere exista un afis care spune: "Interzis consumul de alimente". Dulciurile si alte preparate sunt depozitate pe niste rafturi pe care este notata o zi a saptamanii. "Este ziua in care a fost preparat produsul", ne explica Gabriela Ciocarlan, supraveghetor de igiena la Alpha Rocas, firma care se ocupa de catering pentru liniile aeriene.
PE PAMANT. Toate preparatele se pregatesc cu 12-16 ore inainte de decolare si sunt facute pe baza unui meniu stabilit de liniile aeriene. De asemenea, ele indica modul de aranjare a preparatelor pe platou. Kevin Abbot, director executiv in grupul Alpha, ne-a explicat ca produsele de pe platou sunt preparate in cele mai stricte conditii igienice. Dupa ce totul este gata, bucatele se pun intr-un racitor, in care temperatura scade foarte repede la 0-4 grade, pentru a impiedica dezvoltarea bacteriilor. Cu o ora inainte de zbor, mancarea se monteaza pe platouri din plastic, se acopera, se pun in niste carucioare, apoi in camioane care le transporta pe aeronava. Pe fiecare platou sunt scrise timpul si temperatura de incalzire. Platoul contine: salata, prajitura, paine, sare, piper, preparat de baza. Unele companii ofera pasagerilor bauturi alcoolice in timpul zborului.
IGIENA. Toate preparatele care nu se consuma sunt incinerate si ingropate. Chiar daca, din diverse motive, zborul a fost amanat, iar mancarea a fost deja livrata pe aeronava, aceasta, la fel, va fi arsa. "Acestea sunt prevederile internationale cu privire la igiena", ne-a explicat Saade Hardan, manager Alpha Rocas.
IN AER. De obicei, plangerile se reduc la lucruri minore de genul: mancarea este prea sarata sau, din contra, necondimentata. "La altitudini mari, gusturile se schimba. Papilele percep mai greu ce gust are preparatul", spune Saade Hardan. De obicei, clientii percep ca nici ceaiul si cafeaua nu au aceeasi savoare ca pe pamant. Acest lucru se intampla din cauza ca apa, la altitudini mari, fierbe la 90 de grade si i se schimba un pic gustul.