x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Viaţă sănătoasă Frumos si sanatos Zilnic, lactate, fructe şi legume.

Zilnic, lactate, fructe şi legume.

de Simona Lazar    |    13 Iun 2011   •   21:00
Zilnic, lactate, fructe şi legume.

In plin razboi impotriva obezitatii, America spune adio vechii piramide alimentare, al carei simbol a dominat piata de profil in ultimele doua decenii. Departamentul Agriculturii din Statele Unite ale Americii – tara care, inca de la inceputul administratiei Obama, a decis sa recunoasca faptul ca se confrunta cu o adevarata 'epidemie de obezitate' – a decis sa imbunatateasca dieta natiunii si a pornit la atac schimband, pentru moment, pictograma.

'Let’s Move'
In urma cu 20 de ani, Departamentul Agriculturii a adoptat o pictograma sub forma de piramida, folosita pentru a promova un regim alimentar sanatos in randul copiilor si al adultilor. Cu tipurile de alimente simbolizate cromatic si dispuse radial (nu suprapuse, asa cum se observa in piramida alimentara promovata de Organizatia Mondiala a Sanatatii si atat de familiara pe intregul mapamond), pictograma americana fuse­se adeseori criticata de nutritionistii americani, fiind considerata confuza. Cu toate acestea, prezenta ei era obligatorie, in ultimii 20 de ani, pe pachetele cu hrana sanatoasa, precum cerealele, de exemplu. Logo-ul promovat de doua decenii se pare ca nu si-a probat eficienta, indemnul pentru o alimentatie echilibrata nefiind asimilat de populatie. Dimpotriva, s-a constatat o crestere ingrijoratoare a numarului de persoane obeze din tara.

'Avem nevoie sa atragem atentia consumatorilor, sa-i facem sa fie preocupati mai mult de ceea ce aleg atunci cand isi construiesc meniul zilnic', a declarat, pentru New York Times, Robert C. Post, director adjunct al Centrului pentru Promovarea Politicilor Nutritionale, din cadrul Departamentului de Agricultura. Iar solutia gasita a fost un nou logo, mult mai pregnant din punct de vedere vizual si care sa nu provoace nici un fel de confuzii.

Noul simbol va fi afisat pretutindeni – in restaurante, magazine alimentare, scoli, la locul de munca, pe paginile web, astfel incat in­tr-un timp foarte scurt populatia sa se familiari­zeze cu noul logo. Tinta administratiei americane este ca in
maximum douasprezece luni, 80% din populatia Statelor Unite sa recunoasca 'farfuria alimentara' si sa-i cunoasca semnificatia. Casa Alba considera aceasta schimbare drept varful de lance al miscarii 'Let’s Move' (initiativa antiobezitate) lansata de Michelle Obama.

Ce semnifica 'farfuria alimentara'? Picto­grama este astfel desenata incat fiecare sa recunoasca procentul de alimente din fiecare grupa (fructe, legume, cereale, proteine din carne) recomandat de Departamentul pentru Agricultura. Cercul mai mic, situat in partea dreapta sus, reprezinta lactatele, care nu trebuie sa lipseasca din meniul zilnic. Se incearca induce­rea ideii ca respectand aceste recomandari, fiecare om poate afla cheia sanatatii sale.

Mesaje vechi, mesaje noi
Spre deosebire de mesajul concis al 'farfuriei alimentare', cel al piramidei (introdusa in 1992) era mai confuz si a provocat multe nemultumiri in randul producatorilor de profil. De exemplu, asezarea logo-ului in partea de sus a ambalajului era considerata o stigmatizare a produsului cu pricina, cata vreme mesajul era (sau trebuia sa fie): 'Acesta este un aliment care trebuie consumat in cantitate redusa'.
Modificarile aduse in 2005, cand a fost lansat logoul 'MyPyramid', cu mottoul 'Pasi pentru sanatatea Ta' (adaugandu-se in pictograma omuletul care urca treptele), au fost considerate de specialisti ca fiind inutile, pentru ca nu specificau procentele de fructe, legume, carne, lactate si cereale care trebuie consumate. Mai mult chiar, prezenta personajului era asimilata ca un indemn la miscare si atat.

Cel mai important mesaj pe care il lanseaza 'farfuria alimentara', apreciaza nutritionistii, este acesta: jumatate din hrana ta zilnica trebuie sa fie constituita din fructe si legume. Unele dintre pictograme prezinta mai multe farfurii de dimensiuni diferite, suprapuse (reprezentate prin doua sau trei cercuri concentrice, divizarea in cele patru subgrupe fiind facuta numai in cea mai mica, si­tuata deasupra). Mesajul este si acesta precis: diminuand progresiv portiile poti lupta impotriva obezitatii. In fine, pe cercul mai mic din stanga sus, care reprezinta lactate, este scris: 'zilnic'.

Va provoca inlocuirea vechiului logo o schimbare si in mentalitatea americanului de rand? Ramane de vazut. Cert este ca obiceiurile alimentare nesanatoase au dus la o agravare fara precedent a problemei obezitatii, incat unii comentatori au ajuns sa spuna ca numai un vaccin antiobezitate mai poate salva ceva. Sa speram ca nu e chiar asa. Si, daca nu ne e greu, sa ne uitam si-n ograda noastra, ca nici noi nu suntem lipsiti de probleme de acest fel.

Putin, dar echilibrat
Bucurati-va de mese gustoase, dar man­cati mai putin! Cheia unui organism sa­na­tos nu consta in renuntarea la un tip de aliment, ci intr-un meniu echilibrat, din care nimic sa nu lip­seasca. Trebuie sa respecti insa procentele de carne, fructe, legume, ce­reale si lactate, consumate in fiecare zi, si sa micsorezi cantita­tea. Pare sa fie foar­te simplu, nu-i asa?

×
Subiecte în articol: frumos și sănătos