20 septembrie 2008:Supermarketurile şi magazinele chineze au retras vineri de la vînzare laptele şi produsele lactate ale producătorilor suspectaţi că ar fi livrat lapte contaminat, după descoperirea unei substanţe chimice toxice în unele dintre loturi, relatează AFP.
Lapte contaminat
Supermarketurile şi magazinele chineze au retras vineri de
la vînzare laptele şi produsele lactate ale producătorilor suspectaţi că ar fi
livrat lapte contaminat, după descoperirea unei substanţe chimice toxice în
unele dintre loturi, relatează AFP. Yili, Mengniu şi Guangmin, trei mărci
chineze foarte cunoscute şi apreciate de consumatori au trebuit să-şi retragă
marfa de pe piaţă, după ce autorităţile au descoperit în anumite loturi urme de
melamină, un produs chimic utilizat pentru fabricarea plasticului. “Toate
produsele cu probleme au fost retrase din magazinele noastre”, a spus un
reprezentant al lanţului de supermagazine Jian-Mart. Adăugarea substanţei
chimice menite să sporească numărul de proteine în lapte a provocat moartea a 4
bebeluşi, alţi 6.244 de copii fiind bolnavi, potrivit celui mai recent bilanţ
oficial dat publicităţii joi.
În şcoli
Ministrul Sănătăţii a anunţat vineri că, în perioada 22-26
septembrie, Inspecţia Sanitară de Stat şi ministrul Sănătăţii vor pregăti o acţiune
de control ce va viza respectarea prevederilor ordinului privind lista
alimentelor nerecomandate preşcolarilor şi şcolarilor şi a principiilor care
stau la baza unei alimentaţii sănătoase pentru copii. Controalele vor viza
alimentele comercializate în şcoli, pregătirea meniurilor în blocurile
alimentare şi cantinele din incinta unităţilor de învăţămînt preuniversitar,
verificarea alimentelor distribuite pe sistemul catering. În cazul în care vor
fi găsite nereguli, se vor lua măsuri de retragere a produselor neconforme, vor
fi aplicate avertismente şi amenzi contravenţionale.
Brutari amendaţi
În cursul lunii august, Autoritatea Naţională pentru Protecţia
Consumatorilor a verificat calitatea, corectitudinea informaţiilor oferite prin
etichetare, afişare sau publicitate, precum şi respectarea normelor de
transport, depozitare şi comercializare a pîinii şi a produselor de panificaţie.
Au fost verificaţi cu precădere comercianţii din mediul rural, avînd în vedere
că mulţi fac aprovizionarea cu produse de la oraş, prin urmare este nevoie de o
atenţie specială acordată transportului, depozitării şi comercializării
produselor în stare proaspătă. Astfel, din totalul de 770 de operatori
economici verificaţi, 352 erau din mediul rural, iar procentul celor găsiţi cu abateri este
de 89%.
A fost verificată o cantitate de peste 54.863 kg de pîine şi produse de panificaţie, din care circa 29.080 kg nu respectau legea.
Lege încălcată
Televiziunile britanice nu s-au supus legilor şi încă mai
difuzează reclame la produse fast-food în timpul programelor dedicate copiilor.
Astfel, 20 dintre cele mai vizionate emisiuni dedicate celor mici au în pauza
publicitară spoturi la băuturi carbogazoase sau la lanţuri fast-food. Iniţiatorii
legii sînt foarte supăraţi că de cele mai multe ori în cadrul acestor programe se
difuzează mai mult reclame la alimente nesănătoase, inducîndu-le copiilor ideea
că nu este nici o problemă dacă le consumă. În schimb, Asociaţia Advertiserilor
din Marea Britanie spune că este responsabilitatea părinţilor să îşi educe micuţii
în spiritul unei alimentaţii sănătoase, ei neavînd nici o legătură cu acest
aspect.