x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Afaceri - Marcile romanesti, protejate in UE

Afaceri - Marcile romanesti, protejate in UE

de Elena Stan    |    05 Ian 2007   •   00:00
Afaceri - Marcile romanesti, protejate in UE
Produse autohtone recunoscute pe piata comunitara
Anul trecut, producatorii si prestatorii de servicii din Romania au platit peste 50.000 de euro pentru ca marcile lor sa fie protejate in UE. La nivel mondial, inregistrarea de marci comunitare a adus incasari de peste 123 de milioane de euro.

Pentru a beneficia de un sistem independent de protectie pe intregul teritoriu al Uniunii Europene, tot mai multe persoane fizice sau juridice, active pe piata romaneasca, si-au inregistrat marca la Oficiul de armonizare in Piata Interna (OHIM), in conformitate cu Regulamentul CE nr. 40/94 al Consiliului privind marca comunitara. Protectia prin marca comunitara nu are un caracter obligatoriu si nici exclusiv. Firmele care nu sunt interesate de protectia marcilor simultan pe teritoriul Uniunii Europene pot sa-si protejeze produsele/serviciile pe cale nationala (Conventia de la Paris) si internationala (Sistem Madrid) ca si pana acum. "Marca este un semn susceptibil de reprezentare grafica, servind la deosebirea produselor sau serviciilor unei persoane fizice sau juridice de cele apartinand altor persoane", a explicat Luiza Mocanu, examinator Birou Marci Internationale.

RISCURI. Firmele sau societatile care nu dau importanta inregistrarii marcilor se expun unor riscuri care pot avea repercusiuni importante asupra activitatii lor. Cel mai mare dintre acestea este reprezentat de nerecuperarea investitiilor facute in cresterea calitatii si promovarii produsului. "Daca o alta firma utilizeaza si profita de «marca», poate duce la degenerarea acesteia prin aparitia unor produse mult inferioare originalului si la pierderea segmentului de piata vizat", a explicat Luiza Mocanu. In aceste conditii, proprietarul marcii se afla in imposibilitatea de a transmite drepturile asupra marcii (cesiune) sau drepturi care decurg din inregistrarea marcii (acordarea de licenta) oricand in perioada de protectie a acesteia, dar si imposibilitatea de a solicita instantei sa interzica altor firme utilizarea unor semne identice sau similare fara consimtamantul producatorului/prestatorului. "Marca este o modalitate extraordinara de comunicare cu publicul", spune Luiza Mocanu.

BANI. Taxa de depunere a unei cereri de marca comunitara este de 900 de euro plus 150 de euro pentru fiecare clasa de produse/servicii incepand cu cea de-a patra. Taxa de inregistrare este de 850 de euro plus 150 de euro pentru fiecare clasa de produse/servicii incepand cu cea de-a patra. Pentru detalii se poate accesa site-ul OHIM: www.oami.eu.int sau www.ohim.eu.int. Pentru inregistrarea unei marci comunitare la OHIM, titularul acesteia a platit minimum 1.740 de euro. Firmele romanesti devin din ce in ce mai constiente de necesitatea protejarii marcilor. Daca in intervalul 1996-2005 au fost depuse doar 89 de cereri si au fost inregistrate doar 28 de marci, anul trecut din 112 cereri au fost intregistrate 29. Cel mai bine la protectia marcilor stau firmele americane, urmate de cele germane si din Marea Britanie. Potrivit statisticilor generale ale OHIM, anul trecut au fost depuse 70.248 de cereri de protectie a marcii, in crestere cu circa 30% fata de anul trecut. Din inregistrarea marcilor comunitare, anul trecut, OHIM a incasat circa 123 de milioane de euro pentru cele 70.248 de marci.

PROIECTIE
Titularul marcii comunitare beneficiaza de o protectie mult largita din punct de vedere geografic. Armonizarea, in contextul marcilor, este oportuna, ea furnizand scheletul pe care titularii de marci isi pot planui strategia de marketing, fiind siguri totodata ca marcile lor pot fi protejate in tari diferite printr-o cale identica sau similara. Adoptarea tratatelor internationale, dar si armonizarea reprezinta o consecinta a evolutiei comertului din intreaga lume. Dreptul asupra marcii comunitare se poate obtine numai prin inregistrare, iar simpla utilizare a acesteia nu da nastere unui drept de protectie.
FORMALITATI
De anul acesta, in cazul unei marci comunitare, solicitantul roman nu trebuie sa aiba marca in Romania, el putand depune cererea de marca direct la oficiul din Alicante, completata direct in limba romana. Formularele de cerere de marca comunitara se pot gasi pe site-ul OHIM mentionat anterior. In cazul acceptarii marcii respective, aceasta va fi valabila in toate statele UE, inclusiv Romania. Nu numai statele comunitare pot depune cereri de inregistrare, ci si acelea care sunt membre ale Organizatiei Mondiale a Comertului sau sunt semnatare ale Conventiei de la Paris.

×
Subiecte în articol: economic mărci marca marcii comunitare