Anul 2018 poate fi cel în care România va avea două autostrăzi transcarpatice, una care să lege sudul ţării de nord şi una estul de vest, a declarat ministrul Transporturilor, Ioan Rus. “Până în 2018, prioritate zero în acest Master Plan de Transport al României, dincolo de toate reţelele care să asigure interconectivitate între diverse localităţi, regiuni etc., se găsesc două lucruri esenţiale: două transcarpatice sud-nord, prin Piteşti şi prin Braşov, şi două transcarpatice una Bacău - Braşov şi una de la Târgu Neamţ, pe la Poiana Largului, care să coboare, de asemenea, în Transilvania. Pe finanţarea existentă azi, pe disponibilităţile pe care le avem, 2018 poate fi anul în care să avem două (autostrăzi transcarpatice - n. r.), deci cel puţin câte o transcarpatică sud-nord şi est-vest”, a spus Rus.
Ministrul Transporturilor a reiterat faptul că autostrăzile Piteşti - Sibiu şi Craiova - Piteşti se regăsesc în Master Planul General de Transport. “Îmi spune cineva că la Piteşti adunau semnături să facem autostrada Piteşti - Sibiu. Autostrada Piteşti - Sibiu se regăseşte în Master Planul General de Transport, ca şi Craiova - Piteşti. Ce să umblăm să adunăm semnături?!”, a precizat Ioan Rus.
Centuri ocolitoare
Toate municipiile reşedinţă de judeţ din România vor avea în Master Planul de Transport centuri ocolitoare, aceasta fiind “o corectură mare” apărută în urma dezbaterii publice, a declarat ministrul Transporturilor, Ioan Rus.
"Masterplanul privind infrastructura de transport a României a fost supus dezbaterii publice. Rolul dezbaterii este să ajusteze anumite lucruri. În acest moment, o comisie la nivel ministerial, împreună cu firma ce a făcut acest Master Plan negociază varianta finală a acestui document. Am discutat chiar azi cu echipa doamnei comisar pentru politică regională (Corina Creţu n.r), care a fost în vizită oficială la Bucureşti, despre acest lucru. Vor fi unele noutăţi faţă de ceea ce am prezentat în prima instanţă. O să vorbesc despre asta peste vreo două săptămâni, când va avea aprobarea Guvernului. Pot spune câteva lucruri extrem de succint. În urma dezbaterii publice şi a ceea ce exista în Master Plan o corectură mare este. Toate oraşele sau toate municipiile reşedinţă de judeţ din România vor avea în Master Plan centuri ocolitoare. Toate. Toate centurile ocolitoare ale tuturor reşedinţelor de judeţ vor fi direct legate de drumuri expres sau de autostrăzi”, a spus ministrul Transporturilor.
În funcţie de anumite criterii, vor fi oraşe care vor avea centura ocolitoare cu patru benzi, şi altele cu două benzi. “Vor fi oraşe, ca de exemplu, Timişoara, care în Master Plan are centura ocolitoare la 4 benzi, faţă de un oraş mai mic, cum e Târgu Jiu, care are centura ocolitoare la două benzi, pentru că în acest moment dezvoltarea economică, traficul, etc.. impun doar două benzi. Pe lângă toate reşedinţele de judeţ vor exista şi multe alte oraşe care au centuri ocolitoare. Toate lucrurile mari se finanţează din fonduri europene, diverse variante de dezvoltare regională sau coeziune, altele, la oraşe mai mici, din bugetul statului. Asta e o noutate: toate municipiile vor avea centuri ocolitoare”, a subliniat ministrul Transporturilor.
Finanţare europeană pentru autostrada Sebeş-Turda
Comisia Europeană a declarat admisibil spre finanţare proiectul major pentru construcţia autostrăzii Sebeş-Turda, cu un buget total de 621,52 milioane de euro, a informat Ministerul Transporturilor (MT).
Ca urmare a declarării admisibilităţii de către Comisia Europeană, Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Sectorial 'Transport' 2007-2013 va emite Ordinul privind aprobarea depunerii cererilor de rambursare de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) în cadrul proiectului major.
Perioada aferentă execuţiei lucrărilor este septembrie 2014 - iunie 2016, conform calendarului estimat privind implementarea proiectului, din cererea de finanţare.
Proiectul “Construcţia autostrăzii Sebeş-Turda” presupune construcţia a 70 de kilometri de autostradă, asigurând o legătură directă, rapidă şi sigură între Autostrada A1, Sibiu - Sebeş - Orăştie - Deva - Timişoara - Arad - Nădlac, parte din Coridorul IV Pan-European şi Autostrada A3, Braşov - Făgăraş - Târgu Mureş - Turda - Cluj Napoca - Oradea - Borş, numită şi Autostrada Transilvania.
Bugetul total al proiectului este de 621.519.594,92 euro, din care bugetul primei faze a proiectului, transmisă către Comisia Europeană, este de 221.151.841,70 euro. Din această valoare, contribuţia din Fondul de Coeziune prin Programul Operaţional Sectorial Transport 2007-2013 (POST) este de 152.998.942,98 euro.
Faza a doua a proiectului, în valoare totală de aproximativ 400 milioane euro va fi finanţată în cadrul perioadei de programare 2014-2020.
Potrivit MT, acest proiect a fost depus în cadrul Axei Prioritare nr. 1, Domeniul major de intervenţie 1.1 “Modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii rutiere de-a lungul Axei Prioritare TEN-T 7 şi conectată cu aceasta”.
Citește pe Antena3.ro