x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Berlinale 70: Politica și politicile „corecte”

0
Autor: Dana Duma 02 Mar 2020 - 09:41
Berlinale 70: Politica și politicile „corecte”
Vezi galeria foto

Cinefilii “înrăiţi” ştiu că profilul festivalului de la Berlin este unul foarte politizat, că palmaresul răsplăteşte mereu mai degrabă “luări de poziţie” în chestiunile arzătoare ale planetei, decât căutările estetice foarte reformatoare. Aşa s-a întâmplat şi la ediţia aniversară cu numărul 70. Numai dacă privim fotografia finală, cu actorul britanic Jeremy Irons în centru, într-o atitudine combativă, alături de fiica regizorului iranian Mohammad Rasoulof  cu “Ursul de aur” în mână,  câştigat pentru There is no Evil de tatăl său arestat la domiciului acasă, avem imaginea emblematică a evenimentului cinematografic major al iernii. Mai tare decât frica de Cornonavirus şi de atentatele xenofobe recente din Germania, actanţii majori şi fanii cinemaului au umplut, ca întotdeauna, sălile cu sute de filme proiectate impecabil pe marile ecrane.

Ar fi trebuit să fie o ediţie care schimbă vizibil miza festivalului, datorită noului director Carlo Chatrian, mai vechiul director de la alt festival de categoria A, cel de la Locarno. Chatrian a încercat să forţeze înnoirea prin noua competiţie Encounters, cu un accentuat “focus asupra unor filme provocatoare formal, estetic şi politic”, după cum declara la închidere. Noua competiţie, cu 15 titluri selectate, a fost şi rampa de lansare a noului şi mult-aşteptatului lungmetraj Malmkrog  de Cristi Puiu, care figurează în palmares cu Premiul pentru regie al secţiunii. Premiat, în 2004 la Berlinale, cu un “Urs de aur” pentru scurtmetrajul său Un cartuş de Kent şi un pachet de cafea, cineastul nostru a fost foarte bine primit, recunoscându-i-se statutul de iniţiator al Noului cinema românesc şi de cineast cu un profil care setează anumite aşteptări.

În consistentele interviuri (plasate şi pe site-ul Belinalei) sau la întâlnirile cu publicul, Cristi Puiu a declarat despărţirea lui “oficială” de realismul care l-a făcut celebru, alegând să realizeze un film de epocă (situat la începutul secolul al XX-lea), într-un loc din Europa ce pare a fi Rusia (deşi e filmat într-un conac din Transilvania), identitatea fiind sugerată şi de sursa literară rusească inspiratoare, Trei convorbiri de Vladimir Soloviov. Distribuţia internaţională vorbeşte în principal în franceză (deşi există dialog şi în maghiară sau în  germană), lucru plauzibil pentru aristocraţii europeni cu o cultură cosmopolită ai perioadei. Chiar dacă renunţă la atributele principale ale realismului,şi chiar insistă asupra subiectivităţii memoriei, cineastul  rămâne fidel pasiunii sale pentru poveşti “în timp real” sau aproape real, petrecerea invitaţilor la conacul lui Nikolai fiind reprezentată într-o naraţiune povestită în 3 ore şi 20 de minute. Există şi un pasaj destabilizator, poate oniric, aşa cum exista unul (mult mai scurt) în Aurora. Criticii care au avut răbdare să urmărească până la capăt noul lungmetraj al lui Puiu (fără a se plânge că programul e prea încărcat) au comentat admirativ rigoarea mizanscenei, picturalitatea cadrelor mizanscenate foarte ingenious, frumuseţea imaginii (semnataă de Marius Pnduru) şi densitatea atmosferei. Unii au insistat pe asemănarea cu Îngerul exterminator de Luis Buñuel, idee născătoare de controverse, în ciuda filiaţiei nobile. Se vorbeşte mult, într-adevăr, în filmul lui Puiu, despre identitate europeană, credinţă şi Anticrist, despre natura şi justificarea violenţei-teme grave, care solicită atenţia sporită a privitorului. Până la premiera românească a filmului Malmkrog, fanii lui Cristi Puiu din România aşteaptă cu nerăbdare să vadă marea schimbare estetică din filmografia sa.

Cum spuneam la început, mesajul politic al filmelor din competiţia principală a fost raţiunea principală în alegerea premianţilor, fie că vorbim de persecutatul regizor Mohammad Rasoulof, care reuneşte, în There is no Evil, patru poveşti autonome într-un film despre pedeapsa cu moartea din radicalizat-islamica sa ţară, fie despre căştigătoarea unui „Urs de Argint” pentru un lungmetraj despre avort, americana Eliza Hittman pentru  Never. Rarely. Sometimes. Always. Corectitudinea politică a dictat şi o mai mare prezenţă a regizoarelor în palmares, printre care se numără şi braziliana Catarina Vasconcelor, câştigătoare în secţiunea Encounters cu Metamorphosis of Birds/Metamorfozele păsărilor. Mai reţineam, din palmares, numele câştigătorilor premiile de interpretare, italianul Elio Germano (Volvero nascondermi) şi Paula Beer (Undine/Ondina, filmu lui Christian Petzold premiat şi cu premiul criticii, FIPRESCI).

În timp ce la Berlin agenda politică motiva din nou opţiunile juriului, la Paris, Premille César, ale industriei franceze de film, erau sabotate de protestatarele feministe vocale care contestau prezenţa în palmares a regizorului acuzat de viol Roman Polanski (care a căştigat la categoriile Cel mai bun scenariu adaptat şi cel mai bun regizor) pentru J`accuse. Câştigătorul Césarului pentru Cel mai bun film, Mizerabilii de Ladj Li, despre defavorizare socială şi violenţa  din periferia pariziană va fi satisfăcut, în schimb, publicul apărător al corectitudinii poltice. Să vedem cât de politizate vor fi următoarele competiţii cinematografice ale anului.

 

 

Citeşte mai multe despre:   Malmkrog,   Cristi Puiu

 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

Soțiile de Tarryn Fisher, un thriller despre poligamie, adevăruri care nu pot fi acceptate și realități alternative

Soțiile de Tarryn Fisher, un thriller despre poligamie, adevăruri care nu pot fi acceptate și realități alternative
Galerie Foto Câteodată, chiar și o singură căsnicie poate fi dificilă. Cum ar putea fi așadar gestionate trei în același timp? „Vă iubesc pe toate diferit, dar în mod egal” nu pare a fi un răspuns foarte mulțumitor....

Cărți care au inspirat filme de succes

Cărți care au inspirat filme de succes
Galerie Foto Micuțele Doamne a fost ecranizat de mai multe ori, de fiecare dată cu atenție pentru detalii și cu un casting extrem de interesant. Însă totul a fost posibil pentru că volumul de la...

Valori europene România  - Germania. Orchestrele Naţionale de Tineret, un film original, în premieră online, pe 2 decembrie

Valori europene România  - Germania. Orchestrele Naţionale de Tineret, un film original, în premieră online, pe 2 decembrie
Galerie Foto Valori europene România  - Germania. Orchestrele Naţionale de Tineret – este titlul filmului original ce va fi difuzat online pe 2 decembrie 2020, ora 19:00 la adresa...

Romanul L'Anomalie, marele câștigător GONCOURT 2020, în pregătire în colecția ANANSI. World Fiction

Romanul L'Anomalie, marele câștigător GONCOURT 2020, în pregătire în colecția ANANSI. World Fiction
Romanul L'Anomalie, de Hervé Le Tellier, este câștigătorul ediției de anul acesta al celei mai importante distincții literare care se acordă în Franța: Premiul Goncourt.   Acesta este cel de-al...

Despre dragoste, cu François Truffaut. Filme cu Catherine Deneuve, Fanny Ardant, Gérard Depardieu

Despre dragoste, cu François Truffaut. Filme cu Catherine Deneuve, Fanny Ardant, Gérard Depardieu
Galerie Foto O colecție de 12 filme semnate de influentul regizor francez François Truffaut vor fi disponibile, din această toamnă, pe platforma de streaming TIFF Unlimited (unlimited.tiff.ro)....

Poema Română de George Enescu, în premieră pe FestivalEnescu.ro de Ziua Națională a României

Poema Română de George Enescu, în premieră pe FestivalEnescu.ro de Ziua Națională a României
Galerie Foto Festivalul Internațional George Enescu invită iubitorii muzicii la premiera lucrării Poema Română pe site-ul www.festivalenescu.ro, pentru celebrarea Zilei Naționale a României. Poema Română a fost...

Festivalul Național de Teatru, la final

Festivalul Național de Teatru, la final
Festivalul Național de Teatru a început cu Livada lui Strehler și s-a încheiat cu Electra lui Vitez. S-a derulat între sentimentul unei acute pierderi (livada) și cel al unor imense energii, apte să facă posibil...

România acum 100 de ani. Vremea personalităților care sunt acum nume de străzi și instituții 

România acum 100 de ani. Vremea personalităților care sunt acum nume de străzi și instituții 
Galerie Foto Viața culturală românească era în plină expansiune în anul 1920. Marii scriitori realiști erau deja faimoși: Mihail Sadoveanu, Liviu Rebreanu, Ioan Slavici, Camil Petrescu. De asemenea, Lucian Blaga își lua...

They parlaient idéale, o puternică odă închinată visării la forme alternative de existență și comuniune, câștigă Marele Premiu BIEFF 2020

They parlaient idéale, o puternică odă închinată visării la forme alternative de existență și comuniune, câștigă Marele Premiu BIEFF 2020
Galerie Foto Cea de-a 10-a ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București BIEFF, prima din istoria evenimentului organizată într-o formulă hibrid, online și offline, s-a încheiat duminică, pe 29...

Ziua a opta. FNT 30.

Ziua a opta. FNT 30.
Galerie Foto     Programul celei de-a opta zile a FNT 30 / FNT ALTFEL reuneşte nouă evenimente pe două scene...

Folclor simfonic la Filarmonica Sibiu de Ziua Națională

Folclor simfonic la Filarmonica Sibiu de Ziua Națională
Galerie Foto Un program alcătuit 100% din adaptări simfonice ale unor piese tradiționale româneşti va putea fi urmărit în direct de Ziua Naţională a României. Alături de muzicienii Filarmonicii Sibiu, dirijați de...

Pictorul Ștefan Câlția dăruiește Bradul Copilăriei pentru educația copiilor din medii defavorizate

Pictorul Ștefan Câlția dăruiește Bradul Copilăriei pentru educația copiilor din medii defavorizate
Galerie Foto Pictorul Ștefan Câlția participă la cea de-a douăzecea ediție a evenimentului caritabil Festivalul Brazilor de Crăciun, organizat de Salvați Copiii România. În data de 10 decembrie, în cadrul Galei Brazilor...

„Oedipe” și „O scrisoare pierdută” transmise online de Opera Națională București cu ocazia Zilei Naționale a României

„Oedipe” și „O scrisoare pierdută” transmise online de Opera Națională București cu ocazia Zilei Naționale a României
Galerie Foto Opera Națională București va transmite online spectacolele „Oedipe” de George Enescu și „O scrisoare pierdută” operă în două acte și un prolog de Dan Dediu, mați, 1 decembrie 2020, cu ocazia Zilei...

CONCERTUL EXTRAORDINAR „GHEORGHE ZAMFIR ȘI PRIETENII” difuzat de 1 decembrie pe TVR 1!

CONCERTUL EXTRAORDINAR „GHEORGHE ZAMFIR ȘI PRIETENII”  difuzat de 1 decembrie pe TVR 1!
Galerie Foto creart – Centrul de Creație, Artă și Tradiție, în colaborare cu Televiziunea Română, oferă publicului, de Ziua Națională a României, concertul extraordinar „GHEORGHE ZAMFIR ȘI PRIETENII”, care va fi dif...

Ziua României. Un potpuriu de evenimente extraordinare ce reprezintă cultura și istoria României, în întreaga lume, de 1 decembrie 2020

Ziua României. Un potpuriu de evenimente extraordinare ce reprezintă cultura și istoria României, în întreaga lume, de 1 decembrie 2020
Galerie Foto Sărbătorirea Zilei Naționale a României va fi marcată de Institutul Cultural Român printr-o serie de evenimente online de promovare a culturii și civilizației românești. Concerte, expoziții, conferințe...
Serviciul de email marketing furnizat de