Ştie cum putem alunga criza. Cum scăpăm de sărăcie şi cum scoatem omenirea din impas. A aflat soluţia fericirii. Cunoaşte algoritmul prin care poţi (dar nu e obligatoriu) să devii mai deştept. Deţine cheia îmbunătăţirii IQ-ului (da!, nu râdeţi, e posibil acest lucru!). Prin dezvoltarea tehnicilor de citire rapidă.
DEŞTEPTAREA RAPIDĂ. Atrage înţelepciunea. Are rezolvare la axioma prin care te descurci mai uşor în viaţă. Dacă ai rămas, Doamne fereşte!, şomer, îţi oferă soluţia reconversiei profesionale rapide, dar la care se ajunge eficient, fără dificultate. În caz de şomaj sau eşec în afaceri, te poţi pune pe picioare mai uşor utilizând drept armă propriile cunoştinţe, căpătate rapid sau împrospătate (lejer), din belşug. Demonstraţia o găsim în rândurile care urmează. De la Budei citire, acest Buddha al inventicii româneşti: conferenţiarul universitar Radu Budei. Şi totul atât de simplu, prin învăţarea citirii rapide, dar şi adoptarea unor tehnici de memorare şi învăţare, de îmbinare a acestora cu exerciţiul fizic, şi, de ce nu?, prin pătrunderea în tainele energiei de formă, în speţă a mobilierului energetic, de exemplu, şi altele, toate funcţionând şi reducându-se, în fapt, la o serie de principii comune de viaţă cărora noi, muritorii, nu le acordăm importanţa cuvenită.
CITEŞTE! Conf. dr ing Radu Budei este cadru didactic la Facultatea de Mecanică din cadrul Universităţii Tehnice "Gh. Asachi" din Iaşi. Profesorul este inventatorul primului aparat de citire rapidă construit în perioada postdecembristă. Aparatul său a luat medalia de argint la Salonul Internaţional de Inventică de la Geneva cu ani în urmă. Faptul a trecut neobservat, nu a creat vâlvă, dar, de atunci, activitatea profesorului este una remarcabilă. Titrat, cu înţelepciunea picurată din operele lui Platon şi din faptele lui Buddha, trasă prin filtrul gândirii marelui inventator Tesla, cu multă creativitate şi dorinţă de autodepăşire, de a învinge greutăţile şi de a cunoaşte viaţa frumoasă, adevărată. Aşa cum noi nu ştim să o găsim.
E bine să îl cunoaşteţi dacă nu credeţi în corectitudinea descrierii. El a reuşit la modul autodidact, dar cu un prim impuls căpătat de la marii săi profesori de la Politehnica ieşeană. Unul dintre ei este Dumitru Mangeron, cel care, se spune, a calculat traiectoria de deplasare a primului satelit artificial al omenirii, cel sovietic. De aceea, poate, Radu Budei are peste 250 de invenţii. Dar nu-i trebuie mai nimic din foloasele pe care i le aduce realizarea tuturor acestora. Să se folosească alţii de ele!, spune el. Mijloacele cu ajutorul cărora poţi să fii fericit sunt modeste şi la îndemâna fiecăruia. Profesorul are soluţie la aproape orice problemă cotidiană. Şi e firesc. Posedă cheia fericirii, care nu ne-ar folosi la nimic dacă nu am utiliza-o în scopuri nobile, pentru propăşirea lumii şi eradicarea sărăciei spirituale, şi a celei materiale, de altfel. Par vorbe mari, sună a demagogie găunoasă, dar aşa este!
Trebuie să privim lucrurile altfel, să ieşim din capcană, de pe făgaşul care ne este servit astăzi. Aşa ne îndeamnă necunoscutul (pentru mulţi) profesor inventator. Nu-l bagă multă lume în seamă, dar a demonstrat că nu vorbeşte în van. Citeşte rapid! Aceasta este soluţia!, spune el. Pentru a obţine, fie şi o stare parţială de bine, fă-o şi ceva mai încet, numai fă-o! Citeşte rapid, este îndemnul profesorului Budei pentru a ieşi din criza mondială, locală, morală. Universală. (Sic!) Criză care nu prea există, cel puţin în forma descrisă astăzi.
"Este regizată, este una artificială şi toţi conducătorii de stat ştiu acest lucru, dar trebuie să respecte jocul. În SUA au oferit munţi de bani băncilor să nu intre în faliment. Din banii statului. Dacă faci un calcul, vezi că dacă se împarte suma la numărul de locuitori (vezi documentul ataşat) iese cel puţin un milion de dolari pentru fiecare persoană. Oamenii ar fi putut deveni milionari! Aşa, au salvat băncile!, iar oamenii se zbat în sărăcie. La noi, la fel, banii de împrumut se duc la stat. Se încearcă să se salveze instituţii falimentare. Cum să foloseşti astfel banii oamenilor plătiţi pe impozite, adunaţi din taxe! Pentru omul de rând, aflat acum în dificultate, soluţia e reconversia profesională. Să înveţi ceva nou foarte rapid, chiar şi la o vârstă înaintată. Şi cursurile de citire rapidă sunt excelente în acest sens. Că pentru a lupta altfel e greu, e nevoie de unitate, şi iarăşi revin, de informaţie, de a cunoaşte cum stau lucrurile", explică Budei.
CAMPIONUL. Mulţi dintre elevii profesorului inventator, unii recordmeni în domeniul citirii rapide, au ajuns departe în carieră. Ştefan Alexandrescu, campionul citirii rapide în România, despre care Jurnalul Naţional a scris cu ani în urmă, se descurcă foarte bine. El a ajuns la performanţa de a citi peste 4.000 de cuvinte pe minut (vezi reportajul ataşat la acest articol!: "Campionul citirii rapide"). Însă mulţi dintre cursanţii lui Budei citesc lejer cu 2.000 de cuvinte pe minut, reţinând totul, dar chiar şi învăţăceii lui obişnuiţi au reuşit în viaţă cu ajutorul lecţiilor sale. Iar studenţilor preocupaţi de citire rapidă, de când au venit la cursul de citire rapidă, restul facultăţii şi al sesiunilor li s-a părut un mizilic.
Acum, profesorul Budei oferă o mână de ajutor celor afectaţi de criză. În opinia sa, găsirea unei alte slujbe e floare la ureche, se realizează foarte uşor dacă ai învăţat să citeşti rapid. Pentru că fiecare curs este cumulat şi cu tehnici de învăţare şi memorare. Astăzi, în viaţa de zi cu zi apare din ce în ce mai multă informaţie, în special pe Internet. Iar citirea rapidă este foarte utilă în acest context. Mai mult decât atât, acum, profesorul Budei sfidează criza şi lansează împreună cu un producător de mobilă scaunul energetic. Un scaun pe care, dacă stai la serviciu, nu mai oboseşti, iar atunci când te ridici eşti mai "fresh" ca niciodată. Dar aceasta este o cu totul altă poveste, însă cu destulă legătură cu citirea rapidă.
LECŢII PENTRU ITALIENI. Un alt proiect recent al său este de a preda citirea rapidă în Italia. De proiect se ocupă tânărul său colaborator, Dragoş Bordea, şi o fostă cursantă la citire rapidă aflată acum în Italia. Ea îi învaţă pe italieni citirea rapidă. Profesorul Radu Budei şi un student de-al său au inventat şi peria de curăţare a limbii, folosită acum pe scară largă de cunoscuta firmă americană Colgate. De asemenea, un alt proiect recent este învăţarea citirii la copiii care nu cunosc literele. Aceştia învaţă să lectureze direct cuvinte, asociindu-le cu figurile. De exemplu, cuvântul cal este asociat cu desenul în care este reprezentat acest animal, la aparatul de citire rapidă, dispozitiv care reprezintă, de fapt, un suport cu arc care introduce informaţia expusă pe hârtie (prin cuvinte, desene) într-o fantă specială, după care o retrage.
ÎNCEPUTUL ÎN INVENTICĂ. Profesorul Radu Budei are sute de invenţii şi zeci de titluri la saloanele de inventică ale ţării. Dar niciodată cadrul didactic universitar nu a povestit cum a început totul. "Tot timpul m-au interesat problemele. Eram abonat la toate revistele tehnice, aveam o pasiune de mic pentru construcţii. Construiam cu orice, cu cuţitaşul. Am făcut o corabie cu pânze la lucru manual şi a luat-o directorul şi a stat pe un dulap în cancelarie mult timp după ce am terminat şcoala. La întâlnirea noastră de zece ani, tot acolo era. De asemenea, am realizat şi o căruţă cu roţi frumoase. Interesat de tehnică am fost mereu, însă prima invenţie am făcut-o o dată cu doctoratul la Politehnică, şi de atunci tot fac." La început, dar şi după aceea a realizat invenţii în domeniul mecanicii, al construcţiilor de maşini, profilul său la facultate. În ultimul deceniu s-a arătat interesat şi de alte domenii. Din 1998 a început lecţiile de citire rapidă, la scurt timp după ce a proiectat aparatul destinat acestui scop, iar de câţiva ani face cercetări legate de domeniul undelor de formă.
SUPRADOTAŢI. Acum, de cursurile de citire rapidă se ocupă, cum am spus, fostul său cursant Alexandru Bordea, mai nou, partener de afaceri. De fapt, e impropriu spus astfel, întrucât profesorului Budei îi revine un procent foarte mic din profit, având în vedere şi faptul că Bordea se ocupă mai mult de proiect, inventatorul continuându-şi cercetările în domeniul citirii rapide, dar şi al undelor de formă. Firma a fost înfiinţată de Bordea în 2006 şi are clienţi în Bucureşti şi în ţară, pe care îi instruieşte în citirea rapidă. Budei este partener indirect. "Este firma lui, are un laborator unde ţine cursurile şi el a făcut lucrul acesta la modul profesionist", spune profesorul Budei.
Lansată acum trei ani, InfoSPEED este cea mai importantă companie din domeniul educaţiei permanente şi al dezvoltării abilităţilor în domeniul învăţării şi procesării informaţiei. Firma este membră din 2007 al EDUGATE - Consorţiul Român pentru Educaţia Copiilor şi Tinerilor Supradotaţi şi Talentaţi. Programul InfoSPEED este recunoscut şi integrat Programului Naţional Gifted Education, care facilitează accesul tinerilor şi adulţilor la educaţia de excelenţă pe tot parcursul vieţii. "InfoSPEED înseamnă să înveţi inteligent şi rapid, înseamnă învăţarea centrată pe om şi dezvoltarea abilităţilor sale pe viaţă; făcând parte din programul «învăţarea pe tot parcursul vieţii», absolvenţii primesc o diplomă recunoscută de EDUGATE, IRSCA Gifted Education şi de MECT.
ÎN CE CONSTĂ CITIREA RAPIDĂ. Metoda citirii rapide constă în a ajunge să citeşti un rând la o singură fixare a privirii. "Dacă noi citim pe litere sau silabe, ochiul fixează o silabă, a doua, a treia, merge sacadat, ori mişcarea ochiului o dată că este obositoare, de fiecare dată trebuie să fixezi cu privirea, fapt ce duce şi la o viteză mică. Dar dacă poţi cuprinde deodată un rând, se trece la rândul doi, la al treilea şi tot aşa. Cu aparatul de citire se învaţă uşor să arunci rapid privirea pe o întreagă propoziţie, pentru că dispare imediat, textul fiind tras în aparat de un arc", explică profesorul Budei. Astfel, treptat, textul format din cât mai multe cuvinte se retrage cu o viteză din ce în ce mai mare, iar ochiul este învăţat să cuprindă întreaga informaţie. Fără aparat este practic imposibil să înveţi să citeşti repede un rând întreg sau mai multe, pentru că practic aparatul fixează repede ceea ce va dispărea la fel de iute. "Cu aparatul de citire expun o fracţiune de timp o silabă, după care un cuvânt din trei, şapte litere, apoi două cuvinte mici, cu aceeaşi viteză, după aceea trei cuvinte, apoi trebuie să recunosc patru cuvinte, până ajung la şapte cuvinte şi tot aşa. Cuvintele le am înregistrate pe o foaie, cititorul doar mută rândul, am un ecran care le ţine ascunse şi ecranul are o fantă unde este expus rândul acela", spune Budei,
La începutul cursurilor, la prima şedinţă, profesorul le arată cursanţilor cum se lucrează cu aparatul de citire rapidă. "La prima lecţie, mulţi nu văd la timp ce se expune în acea fantă (vezi foto) prin care trece un cuvânt cu două litere, trebuie să dea de câteva ori până să vadă. Aşa se obişnuiesc să vadă într-un timp foarte scurt cuvintele. Acesta este un prag, după care cursantul poate să vadă chiar şi cuvinte până la cinci litere în prima şedinţă, dar un prag pe care trebuie să îl treacă este acela în care doar trebuie să vadă în fracţiunea de secundă în care în fantă au apărut cuvintele.
Toţi elevii săi progresează. A avut peste 50 de serii şi se văd rezultate pozitive la toţi cursanţii, progresul este iminent. La lecţia a doua sunt mai multe cuvinte, şi apoi şi mai multe, până se ajunge la citirea fotografică: o întreagă pagină odată sau fragmente dintr-o pagină. Profesorul se laudă cu cursanţii săi care după cursuri şi exersări citesc cu peste 1.000 de cuvinte pe minut reţinând tot. Inventatorul spune că paradoxul este acela că, cu cât citeşti mai repede, cu atât reţii mai multă informaţie.
PARADOXUL. Când se citeşte încet, lectura este fragmentată, întrucât în pauza dintre două cuvinte intră altă informaţie: e ca o bandă pe care se înregistrează tot: sunete, imagini. Când citeşti rapid, informaţia intră concentrat, în stare pură. "1.000 de cuvinte pe minut înseamnă citire normală. Nivelul de intelect al cursantului contează, la fel ca şi dorinţa lui de a învăţa. Am avut studenţi foarte buni care aveau nevoie să citească rapid la şcoală, iar aceştia au progresat foarte rapid. Alţii veneau de plăcere, pentru că la cursuri făceam şi exerciţii fizice, tot felul de activităţi. Îi interesa nu neapărat să crească viteza de citire, ci şi exerciţiile de memorare. La unii, viteza s-a dublat faţă de perioada de început, dar la alţii a crescut de şapte, zece, de cincisprezece ori. Au fost elevi, studenţi, dar şi oameni obişnuiţi, deşi pe aceştia din urmă îi atrage mai puţin, pentru că ei nu prea citesc. Unii renunţau, pentru că credeau că progresul este imediat şi că le dau o pastilă şi gata. Dar trebuie să munceşti, să exersezi cu aparatul pentru a avea rezultate deosebite", este de părere Radu Budei.
Marele istoric Nicolae Iorga, un pasionat cititor, putea cuprinde cu privirea circa 1.000 de cuvinte pe minut, mai mult decât alţi oameni celebri cu posibilităţi asemănătoare B.P. Hasdeu, Dimitrie Cantemir sau J.F. Kennedy: "Unul dintre cursanţii mei, Ştefan Alexandrescu, a ajuns la performanţa de a citi peste 4.000 de cuvinte pe minut. Practic, acest om nu mai are nevoie de bibliotecă, merge la librărie şi, în câteva ore, parcurge toate cărţile."
CAPACITĂŢI COLOSALE. "La memorare se ajunge la ceva aproape incredibil pentru un om obişnuit: se poate memora o matrice de 12 semne pe 12, adică 144 de semne. Se pot reproduce perfect, fiecare detaliu al acestora, fiecare la locul lui, în pătrăţica lui. Acum, ştiţi cât este media pe întreaga lume? Dintr-un şir de semne se pot reproduce perfect 12, asta este media la nivel mondial. Or, cu metoda sa de citire rapidă se obţin rezultate la pătrat, de 12 ori mai bune.
PE SITE-UL CONDOLEEZZEI RICE. În urmă cu patru ani a făcut un proiect împreună cu alt fost cursant, Tudor Stanciu, profesor la Universitatea Tehnică "Gh.Asachi" din Iaşi (acum şi funcţionar în MECT, tocmai pentru realizările de care facem vorbire), proiect destinat copiilor din centrele de plasament, care au fost învăţaţi să citească rapid. Cursurile au fost făcute în câteva centre de plasament. Copii de clasa a IV-a, a V-a s-au numărat printre cei mai mici cursanţi. Acum aceştia sunt olimpici la Colegiul Naţional şi alte licee de renume ale Iaşiului. Cum a început acest proiect? Fostul său cursant, acum coleg şi colaborator, a făcut un master în SUA, iar americanii dau câte 5.000 de dolari pentru ca fiecare masterand să facă un proiect în domeniul său, însă s-a lucrat cu copiii de la centre de plasament din România: "Rezultatele acestui proiect le-a prezentat la o tabără de creativitate. Am lucrat şi cu copii din Bacău şi din câteva alte locuri. Când, la finalul lucrării pentru masterat, rezultatele au fost prezentate pe un CD americanilor, aceştia au fost atât de impresionaţi încât toată activitatea a fost postată pe site-ul secretariatului de stat al SUA, ca să poată fi accesat de oricine. Şi este posibil ca să fie tot acolo şi acum. În plus, drept răsplată, masterandului i s-au dat alţi 5.000 de dolari ca să continue activitatea încă un an. Practică mai puţin întâlnită. Şi a fost extraordinar".
BIBLIOTECA VIRTUALĂ. Acum, profesorul Budei intenţionează să facă un altfel de curs, pentru ca fiecare să poată învăţa să-şi organizeze în minte un fel de bibliotecă. "Spui câteodată «vreau să-mi aduc aminte», te linişteşti un moment şi îţi vine şi informaţia. Informaţia există undeva, însă accesul la ea este greu. Cursurile trebuie să se axeze pe accesul la informaţia pe care o am deja. Când spui «stai să mă gândesc», încerci să scanezi memoria, însă aceasta este atât de vastă, încât nu ajungi să treci prin toată... Dacă memoria ar fi organizată cum ai fişierele în calculator, ai spune doar «am nevoie de asta, îl am în folderul ăla...». Aşa că te duci, îl deschizi şi ai găsit. Este foarte utilă ordinea în informaţie. De aceea, organizarea bibliotecii personale este foarte importantă, deşi este greu la început, până stabileşti care sunt domeniile unde bagi informaţiile. Apoi, acestea intră automat acolo unde trebuie. Este un exerciţiu ca şi cum ai învăţa karate studiezi mişcările fundamental, apoi începi".
Din păcate, în şcoală nu te învaţă nimeni cum să înveţi, nu există nici o oră începând din clasa I în care să predea cineva tehnica învăţării sau tehnica memorării: "Nu-ţi explică nimeni şi atunci m-am gândit că asta ar trebui făcut. Prima este biblioteca persoană virtuală, iar în al doilea rând este important accesul la baza de date unversală".
PROGRAMAREA SUCCESULUI ŞI A VISELOR. Profesorul explică faptul că univesul este unul mental, aşa cum a spus Platon, şi că ce vedem noi ca materie este doar iluzie, întrucât ce e cu adevărat solid se află în mintea noastră. "Tot ce mintea poate gândi poţi realiza. Toate ultimele 30 de invenţii sunt structurate pe partea energetică, mănuşi energetice, ciorapi energetici." Budei l-a dat drept exemplu pe marele Tesla şi modul său de lucru. "Îşi imagina un aparat, îl proiecta virtual şi noaptea, când se culca, îl punea să funcţioneze. Îi dădea drumul să meargă în imaginaţie, iar dimineaţa, când se trezea, lua motorul ăla şi-l examina, vedea locul unde nu toate erau în regulă. Îl reproiecta şi iarăşi îi dădea drumul. Aşa făcea Tesla. Mi se pare extraordinar să lucrezi în virtual. Încă n-am încercat, dar vreau să fac un curs - laboratorul virtual de creativitate. Pentru că, în timpul nopţii, conştientul tău lucrează. Şi aşa poţi să-ţi programezi seara ce vei lucra în virtual noaptea, aşa cum îţi programa şi visele. Ar trebui să învăţăm să folosim subconştientul. Energia pe care o are omul în sfera sa ar putea ilumina oraşul New York timp de 20 de ore. Însă cât folosim din ea?".
ÎNAINTEA LUI COLGATE. Dar să revenim la realizările de marcă ale profesorului! O altă realizare importantă a profesorului Radu Budei este, cum am spus, aparatul de curăţare a limbii. Băiatul care a promovat aparatul de curăţare a limbii a ajuns cu el la salonul mondial de la Köln, cea mai mare manifestare de tehnică dentară. "Prin firma «Very fresh», aparatul a ajuns să se distribuie în Canada, apoi în toată lumea acum trei ani. Nu am luat nici un leu." Tot ce se câştiga prin vânzare s-a investit în promovare, iar cu tânărul care a promovat aparatul n-a mai luat legătura.
"Dispozitivul a fost considerat în 2006 de specialişti la salonul de la Köln drept instrumentul numărul 1 mondial în igiena cavităţii bucale. Şi după ce, acum 15 ani, noi am lansat formula că «pe limbă de depozitează 80% dintre microorganismele generatoare de carii dentare», vine Colgate acum cu acelaşi slogan: «Pe limbă se depozitează 80%...». Colgate s-a luat după profesorul Budei. Noi am vrut pur şi simplu să atragem atenţia. Or, această distribuţie a microorganismelor eu am măsurat-o radiestezic. Însă astfel de măsurători radiestezice se mai fac la NASA. Şi nu spun asta fiindcă aşa cred eu: o fostă ingineră, care a lucrat 15 ani la NASA şi care s-a retras pentru a-şi face un institut de studii a fenomenelor deosebite, spunea că în macro şi microcosmos există două instrumente de măsură pendulul şi ansa radiestezică. Aşa măsoară cei de la NSA, şi ruşii la fel, dar, dacă la noi spui aşa ceva, lumea râde. Asta denotă lipsă de informare. Aşa am măsurat eu atunci. Nu ştiu cum a făcut Colgate de a ajuns la acelaşi procent, dar a confirmat ce am spus eu cu ani în urmă."
SCAUNUL CARE ALUNGĂ OBOSEALA. Profesorul a inventat şi scaunul în care, chiar şi după opt ore de muncă, nu simţi oboseala, ba dimpotrivă, te odihneşti. "Unul dintre cele mai faine este mobilierul energetic, în ăla stau şi socră-mea şi socrul meu, care are 100 de ani. Şi eu m-am simţit confortabil. Prototipurile le-a făcut o firmă, iar acum va încerca să le scoată pe piaţă, deşi, în perioadă de criză, ar fi un şoc. Feng Shui utilizează aproape acelaşi lucru, e vorba despre unde de formă." Secretul scaunului anumite dimensiuni calculate după raporturile numărului de aur, iar acest lucru face parte din secretele construirii lui, dreptunghiul este el însuşi un corp energetic, aşa că scaunul emană energie: "La scaunul acela am combinat câteva forme, cercul este una, o undă de formă perfectă este elipsa. În natură, cercul perfect şi linia dreaptă n-o să le întâlneşti.
La mobilierul energetic este un raport între perimetrul elipsei şi distanţa focală. De aici numărul de aur. De exemplu, tabla mesei este o elipsă. Şi am combinat-o cu forma de cruce, crucea este o construcţie aproape perfectă din acest punct de vedere şi emite unde de forme positive". Profesorul Budei spune că există unde care stimulează viaţa, dar şi unde care diminuează activitatea. "Ele vin din energia universală. Undele sunt emise de forme. Orice obiect, indiferent de materialul din care este construit, emite sau absoarbe energii pozitive sau negative în funcţie de forma lui geometrică. Iar aceste aspecte au fost studiate de Platon şi de toţi marii învăţaţi ai lumii. Există o energie universală, iar corpurile o focalizează şi o trimit în jurul undei de formă. Iar omul o resimte cu cât este mai aproape de forma respectivă. Aici, la scaun, este altceva. Sunt anumite secrete şi, chiar dacă altcineva face un scaun asemănător, efectele nu sunt aceleaşi. În ceea ce priveşte masa, am trei elemente: elipsa, forma de cruce care este suportul, şi o formă piramidală jos. Iar acestea trebuie focalizate în aşa fel încât rezonanţele lor să nu interfereze."
În ceea ce priveşte beneficiile, profesorul a făcut următorul experiment: "A venit aici un tânăr, care este bioterapeut la Iaşi, care are un aparat conceput la NASA care arată toate câmpurile energetice ale corpurilor, pe care le măsoară. Aparatul este foarte performant, îţi spune toate bolile pe care le-ai avut de la vârste fragede. Cu acel aparat au fost verificaţi vreo opt studenţi şi cunoştinţe de-ale mele, iar rezultatele au apărut ca pe fişe, cu toţi parametrii, ca la analizele medicale. Erau vreo zece parametri măsurabili la fiecare şi indicau problemele de sănatate. Apoi, toţi au mers şi au stat pe scaunul energetic şi, la măsurătorile de după aceea, la aproape toţi s-a constatat o îmbunătăţire a indicilor de sănătate cu 20% în medie". Profesorul spune că, din punct de vedere energetic, şi casa este extraodinar de importantă, cum o proiectezi, unde o amplasezi. "Există nişte turbioane cosmotelurice, aşa că, atunci când îţi faci casă, prima dată trebuie un studiu întreg al terenului, ca să vezi dacă este benefic, întrucât pot exista nodurile acelea ale radiaţiilor Harttman, care trebuie evitate."
CREATIVITATEA NU ESTE ÎNCURAJATĂ.
"Politica e astfel îndreptată încât nu e stimualtă creativitatea, iar distrugerea învăţământului pare să fie politică de stat. Cei foarte buni pleacă din învăţământ din cauza banilor puţini. În plus, lipseşte cultura, nu se mai citeşte. Noi citeam în liceu extrem de mult. Acum nici n-au timp. Merg la concursuri naţionale, se angajează la marile firme de computere, dar devin sclavi ai întreprinderilor mari de calculatoare, devin în fond nişte nimeni..." Profesorul arată că, în general, există un anume dezinteres: "Am contactat SRI, pentru că, prin citire rapidă, puteau să se ducă şi să facă fotografie cu ochiul, fără să scoată un aparat, dar nu s-au arătat interesaţi. Nu ştiu dacă au specialişti de acest fel. Ar fi trebuit ca aceştia să înveţe şi aş fi aflat. E o delăsare dirijată".
A RENUNŢAT LA BREVETE.
"Nu mai brevetez. La noi, fiecare produce ce vrea şi nu-l întreabă nimeni dacă are brevet. Este ca în comunism, totul aparţine tuturor." Profesorul Budei are 110 brevete, medalii de aur internaţionale şi româneşti. I s-a decernat Ordinul Henri Coandă clasa I. Dar nu pune mare preţ pe toate acestea. Nu are nevoie nici de aur, nici de bani, nici de jeep. Şi nici o bibliotecă imensă nu-i trebuie, pentru că o are deja în minte. Îi place însă să călătorească: "Sunt lucruri mai frumoase, să stau cu nepoţelul e cel mai frumos lucru, să stau cu el undeva la munte, unde există o pajişte, unde sunt copaci".
DIN SECRETELE ŞTIINŢEI (CUM SLĂBEŞTI).
Important este cum mănânci. "Eu nu prea mănânc carne, oricum, dacă mesteci mult, reduci cantitatea de alimente la un sfert, în schimb câştigi în putere de trei-patru ori. De exemplu, au fost deţinuţi care s-au hrănit o perioadă numai cu apă, iar alţii mâncau foarte puţin, dar ţineau hrana în gură şi o mestecau de 50 de ori, absorbeau toată energia din mâncare. În gură se absoarbe partea energetică, iar în stomac ajunge partea moartă, care este necesară pentru oase şi altele. Acesta este şi secretul slăbirii."
Citește pe Antena3.ro