x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Autostrăzile sunt în pană de ingineri. Absolvenții de Construcții, momiți cu salarii de 4.500 lei net

0
Autor: Mihaela Bîrzilă 21 Iul 2020 - 10:06
Autostrăzile sunt în pană de ingineri. Absolvenții de Construcții, momiți cu salarii de 4.500 lei net Dragos Stoica/Intact Images Muncitori lucreaza pe santierul de constructie a tronsonului Moara Vlasiei - Ploiesti, din cadrul Autostrazii Bucuresti - Ploiesti, la km 51+300 - Pasajul de la Padurea Rafov, judetul Prahova, marti, 12 mai 2009. INTACT IMAGES/Jurnalul National/Dragos Stoica
Vezi galeria foto


S-a pornit un adevărat heirup pe şantierele patriei, iar CNAIR face angajări, în anul electoral 2020, dar drama lucrărilor nefinalizate la timp continuă. Mai-marii CNAIR recunosc că sunt la mâna constructorilor şi nu prea pot să scape de contractele cu antreprenorii neserioşi. Pentru Autostrada Bucureşti-Ploieşti, tocmai s-a dat notificare constructorilor care n-au făcut nici toalete, nici parcări, nici benzinării din 2016 până acum. Au încercat să obţină amânare invocând ba vremea rea, ba starea de urgenţă. CNAIR a dat ultimatum până în octombrie şi cere 12 milioane de lei înapoi, dintr-un contract în valoare de 35.000.000. Autostrada Moldovei, pentru care au ieşit oameni în stradă să protesteze, a mai înaintat cu un pas. Vineri, au fost obţinute certificatele de urbanism. Directorul Direcţiei Tehnice din cadrul CNAIR a dezvăluit şi noua strategie pentru drumurile româneşti cu fonduri europene: la 3 euro contractaţi, avem un euro construit.

 

 

Ce măsuri ați luat ca să nu mai aveți de-a face cu antreprenori care nu respectă termenele?

Gabriel Budescu: Noi nu putem să îi împiedicăm să participe la licitații. Din păcate, la licitație noi evaluăm doar pe hârtie. La un moment dat, ajungem în situația să nu putem respinge un antreprenor, pentru că am încălca legea. Am încercat să impunem criterii în așa fel încât să aibă loc o selecție cât mai bună. E foarte greu să ieși dintr-un astfel de contract. O dată semnat contractul, e destul de greu să îl reziliezi și să o iei de la capăt, chiar și atunci când constructorul nu este unul serios.

 

În ce stadiu este Autostrada Moldovei? Au ieșit oameni în stradă pentru această autostradă.

G.B. Pentru Ploiești – Buzău, Buzău – Focșani, au fost obținute certificatele de urbanism chiar vineri. Au fost definitivate variantele de traseu și secțiunea transversală tip autostradă. Pentru sectorul Ploiești – Buzău, se fac studiile geotehnice, au terminat pe raza județului Prahova și au trecut pe raza județului Buzău. Săptămâna viitoare, încep studiile geotehnice și pe sectorul Buzău – Focșani. Pentu secțiunile Pașcani – Suceava, Suceava – Siret, în august urmează a se semna contractele de studiu de fezabilitate și proiectare.

 

Concret, când vom vedea primul metru de autostradă în Moldova?

G.B. Cele mai mari șanse le are să fie lansat sectorul Ploiești – Buzău. La sfârșitul anului, sperăm să lansăm procedura de execuție.

 

Mulți români au ajuns să creadă că nu există interes să avem autostrăzi în România.

G.B. Facem tot posibilul să le demonstrăm contrariul. Au tot dreptul să fie supărați și să ceară mai mult. În prezent, sunt în curs de stabilire indicii de performanță pentru toate funcțiile de conducere, directori şi şefi de serviciu din CNAIR. Din păcate, nu avem specialisti câți ne-ar trebui. Avem nevoie de ingineri de căi ferate, drumuri şi poduri. La mine în direcție, Direcţia Tehnică, sunt 10 posturi disponibile. Săptămâna aceasta, se publică anunțul de angajare şi condiţiile de concurs. Am făcut și parteneriat cu Universitatea de Transporturi, studenții vin în an terminal să lucreze la CNAIR. Salariul este de 4.500 de lei net pentru un absolvent.

 

Ce investiții majore aveți în execuție în 2020?

G.B. Avem lucrări în valoare de 7,4 miliarde de lei și 178 km în execuție. Mai avem obiective semnate cu proiectare și execuție, aflate în fază de derulare. Încă 5 miliarde de lei și 130 km.

 

Câți kilometri de autostradă se vor finaliza în 2020?

G.B. Raportându-ne la stadiul lucrărilor și la mobilizarea antreprenorilor, sunt șanse să fie până la 65 km de autostradă, dar rămâne de văzut. Nu doresc să mă pronunț, pentru că nu depinde doar de CNAIR. Mergem săptămânal în teren, facem tot posibilul să avem cât mai mulţi kilometri dați în folosință. Chiar și ministrul a fost în teren, și premierul. Facem tot posibilul.

 

Câte fonduri europene au fost atrase pentru infrastructură?

G.B. Avem contracte semnate în valoare de 4,8 miliarde de euro și alte 2,4 miliarde - aplicații de finanțare aflate în evaluare. E destul de mult, însumează 7,2 miliarde, raportat la o alocare de 3,8 miliarde. Noi, practic, am depășit, am supracontractat, având în vedere experiența anterioară. Am constatat că la 3 euro contractați, avem un euro construit. Așa am luat decizia de a supracontracta pentru a nu risca să mai dezangajăm fonduri.

 

Cum a fost posibil ca timp de 8 ani să nu se facă nicio benzinărie pe A3, pe tronsonul Bucureşti – Ploieşti, nicio toaletă, nicio parcare?

G.B. Decizia conducerii CNAIR de la acea vreme (2012) a fost de a recepționa obiectivul fără spațiile se servicii. În 2015, a fost publicat în SEAP contractul, iar în ianuarie 2016 a fost atribuit. Din nefericire, au fost întârzieri și la identificarea proprietarilor, și la realizarea exproprierilor, și la obținerea tuturor autorizațiilor necesare. Doar pentru avizul de la Apele Române a fost generată o schimbare de soluție de evacuare a apei, a fost nevoie de studii suplimentare pentru inundabilitate. Nici relația contractuală cu antreprenorul nu a fost una lipsită de sincope. În 2018, unul dintre asociați a intrat în faliment, continuarea lucrărilor a fost preluată de celelalte firme din asociere. În plus, antreprenorul a făcut numeroase revendicări prin care a solicitat extinderea perioadei de execuție sau suplimentarea costurilor. În 2018 și 2019, a invocat condițiile meteo, în 2020 – starea de urgență. Și CNAIR a emis 14 revendicări, care se ridică la un total de 12 milioane de lei, în condițiile în care valoarea contractului este de 35 de milioane. Indiferent cum se va sfârși acest contract, CNAIR va merge înainte și va încerca să obțină această sumă, inclusiv în instanţă.

 

Acum se lucrează la aceste spații. Sunt șanse să fie gata în octombrie?

G.B. Sunt la un stadiu fizic de 79%. Dacă există mobilizare, se pot finaliza.

 

Ce ar trebui să avem pe A3 de 35.000.000 de lei ?

G.B. Vom avea patru spații de servicii. Acestea se împart în trei categorii – S1, S2, S3. Cele de tip S1 au toalete, stații de epurare, parcări, benzinării, post de transformare. Cele de tip S2 au în plus autoservice și restaurant, iar cele de tip S3 au și motel. Pe A3, vor fi două spații de tip S3, cele mai mari posibile, și două de tip S1. La aceastea, se adaugă și trei parcări de scurtă durată, unde sunt şi toalete.

 

i reușit să recuperați bani de la alți antreprenpori neserioși?

G.B. Da, au fost cazuri când CNAIR a mai recuperat banii.

 

 

Am înțeles și noi că trebuie să pregătim un proiect 2–3 ani și să-l executăm într-un an, în loc să-l pregătim un an și să-l executăm în 7.

 

IDEE

Anul acesta este posibil să fie dați în folosință 65 de kilometri de autostradă, spune directorul tehnic al CNAIR


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Povestea romanului Clipa. Dialogul incredibil dintre Nicolae Ceauşescu şi autorul Dinu Săraru

Povestea romanului Clipa. Dialogul incredibil dintre Nicolae Ceauşescu şi autorul Dinu Săraru
Galerie Foto Romanul Clipa a apărut în 1976, la doi ani după precedenta operă a lui Dinu Săraru, „Nişte ţărani”. Primite cu entuziasm de public şi reticenţă de autorităţi, atât cartea, cât şi filmul au o poveste...

Cu ce se ocupă, la pensie, un „greu” al sistemului judiciar

Cu ce se ocupă, la pensie, un „greu” al sistemului judiciar
Galerie Foto Fost procuror general al României, schimbat din funcție odată cu fuga lui Omar Hayssam, Ilie Botoș a intrat puternic în afaceri, asociindu-se cu cel puțin două personaje extrem de cunoscute în zona adiacentă...

Achiziție mai puțin obișnuită de la un furnizor controlat de apropiații lui SOV

Achiziție mai puțin obișnuită de la un furnizor controlat de apropiații lui SOV
Galerie Foto O achiziție mai puțin obișnuită s-a derulat la mijlocul lunii ianuarie, când Compania Națională Nuclearelectrica SA a anunțat atribuirea unui contract prin care a cumpărat nu mai puțin de 92 de veste...

Încăierare pe AUR. Partidul-minune, acuzat că „a ajuns să fure de la țigani”

Încăierare pe AUR. Partidul-minune, acuzat că „a ajuns să fure de la țigani”
Galerie Foto Scandal la vârful partidului AUR – Alianţa pentru Unirea Românilor. Preşedintele George Simion este acuzat de furt şi înşelăciune de către reprezentanţii romilor. Alecu Ionel, preşedintele Alianţei...

„Naşterea naturală face bine şi mamei, şi bebeluşului”

„Naşterea naturală face bine şi mamei, şi bebeluşului”
Galerie Foto Interviu cu medic primar Ciprian Cristescu, şef de secţie la Maternitatea Giulești   Încă nu s-a limpezit concluzia la polemica este bine să naşti natural sau prin cezariană. Ca să lămurim...

Bogdan Badea, Hidroelectrica: „Suntem onoraţi și încurajați de interesul arătat de consumatori faţă de ofertele companiei Hidroelectrica”

Bogdan Badea, Hidroelectrica: „Suntem onoraţi și încurajați de interesul arătat de consumatori faţă de ofertele companiei Hidroelectrica”
Liberalizarea pieţei de energie pentru consumatorii casnici de la 1 ianuarie 2021 este o oportunitate pentru compania Hidroelectrica de a-şi diversifica business-ul. Ofertele lansate pe piaţa concurenţială au...

DNA închide, pe bandă rulantă, dosare-cheie, prin care au fost eliminați din politică oameni importanți. Chiliman, reținut în 2015 pentru fapte care nu există

DNA închide, pe bandă rulantă, dosare-cheie, prin care au fost eliminați din politică oameni importanți. Chiliman, reținut în 2015 pentru fapte care nu există
Galerie Foto După ce, la finalul anului trecut, procurorii DNA au anunțat public faptul că au renunțat, din oficiu, la acuzațiile aduse primarului Craiovei, Olguța Vasilescu, pentru care aceasta a fost reținută, în 2016,...

Baronii sindicali, goniți de pe plajă

Baronii sindicali, goniți de pe plajă
Galerie Foto Chiar dacă nu deţine niciun act de proprietate asupra Taberei de Copii din Năvodari, societatea de turism a sindicatelor, SIND România, continuă de 30 de ani să se poarte ca şi cum zecile de hectare de la malul...

Yolanda Crețescu: „Pandemia SARS-CoV-2 a atras după sine și o pandemie emoțională”

Yolanda Crețescu: „Pandemia SARS-CoV-2 a atras după sine și o pandemie emoțională”
A trecut un an de când virusul necunoscut descoperit în Wuhan alerta specialiștii din lumea întreagă și 10 luni de când izolarea și restricțiile pandemiei de COVID ne-au dat tuturor viețile peste cap. ...

Frenezia cheltuielilor a pornit din wc-uri și a ajuns până la restaurare de palat. Pe ce au spart banii primii 3 oameni din stat, în anul 1 al molimei

Frenezia cheltuielilor a pornit din wc-uri și a ajuns până la restaurare de palat. Pe ce au spart banii primii 3 oameni din stat, în anul 1 al molimei
Galerie Foto Primele trei instituții ca importanță din statul român s-au dat, la propriu, în stambă, anul trecut, în plină pandemie, cu achizițiile publice făcute. Administrația Prezidențială, Senatul și Camera...
Serviciul de email marketing furnizat de