x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Autostrăzile sunt în pană de ingineri. Absolvenții de Construcții, momiți cu salarii de 4.500 lei net

0
Autor: Mihaela Bîrzilă 21 Iul 2020 - 10:06
Autostrăzile sunt în pană de ingineri. Absolvenții de Construcții, momiți cu salarii de 4.500 lei net Dragos Stoica/Intact Images Muncitori lucreaza pe santierul de constructie a tronsonului Moara Vlasiei - Ploiesti, din cadrul Autostrazii Bucuresti - Ploiesti, la km 51+300 - Pasajul de la Padurea Rafov, judetul Prahova, marti, 12 mai 2009. INTACT IMAGES/Jurnalul National/Dragos Stoica
Vezi galeria foto


S-a pornit un adevărat heirup pe şantierele patriei, iar CNAIR face angajări, în anul electoral 2020, dar drama lucrărilor nefinalizate la timp continuă. Mai-marii CNAIR recunosc că sunt la mâna constructorilor şi nu prea pot să scape de contractele cu antreprenorii neserioşi. Pentru Autostrada Bucureşti-Ploieşti, tocmai s-a dat notificare constructorilor care n-au făcut nici toalete, nici parcări, nici benzinării din 2016 până acum. Au încercat să obţină amânare invocând ba vremea rea, ba starea de urgenţă. CNAIR a dat ultimatum până în octombrie şi cere 12 milioane de lei înapoi, dintr-un contract în valoare de 35.000.000. Autostrada Moldovei, pentru care au ieşit oameni în stradă să protesteze, a mai înaintat cu un pas. Vineri, au fost obţinute certificatele de urbanism. Directorul Direcţiei Tehnice din cadrul CNAIR a dezvăluit şi noua strategie pentru drumurile româneşti cu fonduri europene: la 3 euro contractaţi, avem un euro construit.

 

 

Ce măsuri ați luat ca să nu mai aveți de-a face cu antreprenori care nu respectă termenele?

Gabriel Budescu: Noi nu putem să îi împiedicăm să participe la licitații. Din păcate, la licitație noi evaluăm doar pe hârtie. La un moment dat, ajungem în situația să nu putem respinge un antreprenor, pentru că am încălca legea. Am încercat să impunem criterii în așa fel încât să aibă loc o selecție cât mai bună. E foarte greu să ieși dintr-un astfel de contract. O dată semnat contractul, e destul de greu să îl reziliezi și să o iei de la capăt, chiar și atunci când constructorul nu este unul serios.

 

În ce stadiu este Autostrada Moldovei? Au ieșit oameni în stradă pentru această autostradă.

G.B. Pentru Ploiești – Buzău, Buzău – Focșani, au fost obținute certificatele de urbanism chiar vineri. Au fost definitivate variantele de traseu și secțiunea transversală tip autostradă. Pentru sectorul Ploiești – Buzău, se fac studiile geotehnice, au terminat pe raza județului Prahova și au trecut pe raza județului Buzău. Săptămâna viitoare, încep studiile geotehnice și pe sectorul Buzău – Focșani. Pentu secțiunile Pașcani – Suceava, Suceava – Siret, în august urmează a se semna contractele de studiu de fezabilitate și proiectare.

 

Concret, când vom vedea primul metru de autostradă în Moldova?

G.B. Cele mai mari șanse le are să fie lansat sectorul Ploiești – Buzău. La sfârșitul anului, sperăm să lansăm procedura de execuție.

 

Mulți români au ajuns să creadă că nu există interes să avem autostrăzi în România.

G.B. Facem tot posibilul să le demonstrăm contrariul. Au tot dreptul să fie supărați și să ceară mai mult. În prezent, sunt în curs de stabilire indicii de performanță pentru toate funcțiile de conducere, directori şi şefi de serviciu din CNAIR. Din păcate, nu avem specialisti câți ne-ar trebui. Avem nevoie de ingineri de căi ferate, drumuri şi poduri. La mine în direcție, Direcţia Tehnică, sunt 10 posturi disponibile. Săptămâna aceasta, se publică anunțul de angajare şi condiţiile de concurs. Am făcut și parteneriat cu Universitatea de Transporturi, studenții vin în an terminal să lucreze la CNAIR. Salariul este de 4.500 de lei net pentru un absolvent.

 

Ce investiții majore aveți în execuție în 2020?

G.B. Avem lucrări în valoare de 7,4 miliarde de lei și 178 km în execuție. Mai avem obiective semnate cu proiectare și execuție, aflate în fază de derulare. Încă 5 miliarde de lei și 130 km.

 

Câți kilometri de autostradă se vor finaliza în 2020?

G.B. Raportându-ne la stadiul lucrărilor și la mobilizarea antreprenorilor, sunt șanse să fie până la 65 km de autostradă, dar rămâne de văzut. Nu doresc să mă pronunț, pentru că nu depinde doar de CNAIR. Mergem săptămânal în teren, facem tot posibilul să avem cât mai mulţi kilometri dați în folosință. Chiar și ministrul a fost în teren, și premierul. Facem tot posibilul.

 

Câte fonduri europene au fost atrase pentru infrastructură?

G.B. Avem contracte semnate în valoare de 4,8 miliarde de euro și alte 2,4 miliarde - aplicații de finanțare aflate în evaluare. E destul de mult, însumează 7,2 miliarde, raportat la o alocare de 3,8 miliarde. Noi, practic, am depășit, am supracontractat, având în vedere experiența anterioară. Am constatat că la 3 euro contractați, avem un euro construit. Așa am luat decizia de a supracontracta pentru a nu risca să mai dezangajăm fonduri.

 

Cum a fost posibil ca timp de 8 ani să nu se facă nicio benzinărie pe A3, pe tronsonul Bucureşti – Ploieşti, nicio toaletă, nicio parcare?

G.B. Decizia conducerii CNAIR de la acea vreme (2012) a fost de a recepționa obiectivul fără spațiile se servicii. În 2015, a fost publicat în SEAP contractul, iar în ianuarie 2016 a fost atribuit. Din nefericire, au fost întârzieri și la identificarea proprietarilor, și la realizarea exproprierilor, și la obținerea tuturor autorizațiilor necesare. Doar pentru avizul de la Apele Române a fost generată o schimbare de soluție de evacuare a apei, a fost nevoie de studii suplimentare pentru inundabilitate. Nici relația contractuală cu antreprenorul nu a fost una lipsită de sincope. În 2018, unul dintre asociați a intrat în faliment, continuarea lucrărilor a fost preluată de celelalte firme din asociere. În plus, antreprenorul a făcut numeroase revendicări prin care a solicitat extinderea perioadei de execuție sau suplimentarea costurilor. În 2018 și 2019, a invocat condițiile meteo, în 2020 – starea de urgență. Și CNAIR a emis 14 revendicări, care se ridică la un total de 12 milioane de lei, în condițiile în care valoarea contractului este de 35 de milioane. Indiferent cum se va sfârși acest contract, CNAIR va merge înainte și va încerca să obțină această sumă, inclusiv în instanţă.

 

Acum se lucrează la aceste spații. Sunt șanse să fie gata în octombrie?

G.B. Sunt la un stadiu fizic de 79%. Dacă există mobilizare, se pot finaliza.

 

Ce ar trebui să avem pe A3 de 35.000.000 de lei ?

G.B. Vom avea patru spații de servicii. Acestea se împart în trei categorii – S1, S2, S3. Cele de tip S1 au toalete, stații de epurare, parcări, benzinării, post de transformare. Cele de tip S2 au în plus autoservice și restaurant, iar cele de tip S3 au și motel. Pe A3, vor fi două spații de tip S3, cele mai mari posibile, și două de tip S1. La aceastea, se adaugă și trei parcări de scurtă durată, unde sunt şi toalete.

 

i reușit să recuperați bani de la alți antreprenpori neserioși?

G.B. Da, au fost cazuri când CNAIR a mai recuperat banii.

 

 

Am înțeles și noi că trebuie să pregătim un proiect 2–3 ani și să-l executăm într-un an, în loc să-l pregătim un an și să-l executăm în 7.

 

IDEE

Anul acesta este posibil să fie dați în folosință 65 de kilometri de autostradă, spune directorul tehnic al CNAIR


 

Ştiri din .ro




Mai multe titluri din categorie

Planul liberal anti-40%: ne votează de Moș Nicolae, îi facem să plângă de Moș Crăciun

Planul liberal anti-40%: ne votează de Moș Nicolae, îi facem să plângă de Moș Crăciun
Guvernul Orban plănuiește să tragă de timp până în luna decembrie, pentru a nu aplica legea în cazul majorării pensiilor cu 40 la sută, începând de la 1 septembrie, așa cum prevede legislația adoptată de...

Un candidat, ministru în Guvernul Orban, prins cu „ocaua mică”. Sarabanda contractelor de lucrări, pe ultima sută de metri înaintea alegerilor de duminică

Un candidat, ministru în Guvernul Orban, prins cu „ocaua mică”. Sarabanda contractelor de lucrări, pe ultima sută de metri înaintea alegerilor de duminică
Galerie Foto Ștefan, deținător al portofoliul celui mai bănos minister al Guvernului României – Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, și candidat PNL la alegerile locale, pentru Campania Electorală...

Gustul, esenţial pentru comportamentul nostru alimentar şi metabolic

Gustul, esenţial pentru comportamentul nostru alimentar şi metabolic
În mănunchiul de simptome care însoţesc boala adusă de coronavirus se află şi acea pierdere a gustului şi mirosului. Ne explică mai multe despre aceste simțuri profesor doctor Dorin Sarafoleanu, membru al...

Post de ministru cumpărat de la partid cu 1,4 milioane de lei

Post de ministru cumpărat de la partid cu 1,4 milioane de lei
Galerie Foto Parchetul General, prin Secția de Urmărire Penală și Criminalistică, a fost sesizat, săptămâna trecută, cu o plângere penală, vizând posibile infracțiuni de spălare a banior și fals în declarații,...

Cheltuieli exorbitante la STS pentru monitorizarea prezenței la vot. Alegerile din România o dau în fițe: stilouri inteligente de 33 milioane €

Cheltuieli exorbitante la STS pentru monitorizarea prezenței la vot. Alegerile din România o dau în fițe: stilouri inteligente de 33 milioane €
Galerie Foto În anul pandemiei generate de coronavirus, când Guvernul a decis să aplice doar o majorare de 14% a pensiilor, în loc de 40%, cât prevede legea, alagerile scot din vistieria statului peste 37 de milioane de euro. Se...

Cum era Elena Udrea să fie „jefuită” de fosta sa parteneră de afaceri. Operațiunea „împrumutul”, pentru preluarea activelor Băi Boghiș, blocată definitiv de Curtea de Apel Cluj

Cum era Elena Udrea să fie „jefuită” de fosta sa parteneră de afaceri. Operațiunea „împrumutul”, pentru preluarea activelor Băi Boghiș, blocată definitiv de Curtea de Apel Cluj
Galerie Foto Operațiunea de preluare forțată a patrimoniului imobiliar al Stațiunii Băi Boghiș de către familia Veronica Stanca, fosta parteneră de afaceri a Elenei Udrea, prin intermendiul unor împrumuturi rostogolite și...

GIP: Camelia Bogdan a primit viză în SUA, deși a colaborat cu un site de propagandă anti-americană

GIP: Camelia Bogdan a primit viză în SUA, deși a colaborat cu un site de propagandă anti-americană
Galerie Foto Grupul de Investigații Politice (GIP) atrage atenția că fosta judecătoare Camelia Bogdan a primit vizită în Statele Unite ale Americii, în ciuda faptului că, în urmă cu doi ani, a colaborat cu un portal din...

Cei cu fibrilaţie permanentă se tratează zilnic cu anticoagulante

Cei cu fibrilaţie permanentă se tratează zilnic cu anticoagulante
Oamenii sunt tot mai preocupaţi de ritmul inimii lor, îşi iau pulsul singuri şi comentează amatoristic numărul de bătăi, se tot alarmează de extrasistole și se miră când unii cardiaci sunt lăsaţi în...

Coincidență: Nicușor Dan și Camelia Bogdan au același sponsor-finanțator

Coincidență: Nicușor Dan și Camelia Bogdan au același sponsor-finanțator
Galerie Foto Candidatul susținut de PNL și de USR-PLUS la Primăria Capitalei, Nicușor Dan, a primit, pe persoană fizică, donații totale de peste o jumătate de milion de lei și 1.000 de euro, în perioada 2016-2019. În...

Cei cu ficat gras trebuie să se trateze şi de diabet, și de hipertensiune

Cei cu ficat gras trebuie să se trateze şi de diabet, și de hipertensiune
Galerie Foto Când unui om, la un control medical de rutină, i se descoperă ficatul gras, nu prea ia în serios acest diagnostic. Spune: „Cei mai mulţi au ficat gras, e cea mai uşoară boală de ficat”. Dar nu prea este...

Răfuială la SIIJ între capii fostului Binom! Florian Coldea, audiat în dosarul lui “Portocală”. Ca martor

Răfuială la SIIJ între capii fostului Binom! Florian Coldea, audiat în dosarul lui “Portocală”. Ca martor
Galerie Foto Fostul prim-adjunct al Serviciului Român de Informații, generalul Florian Coldea, a dat explicații, timp de o oră, în fața procurorilor Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție (SIIJ), în...

Gruparea Kovesi vs gruparea Prună, după ce un dosar-cheie a fost golit de probe. Încăierare între procurorii DNA lăsați fără muniția de la SRI

Gruparea Kovesi vs gruparea Prună, după ce un dosar-cheie a fost golit de probe. Încăierare între procurorii DNA lăsați fără muniția de la SRI
Galerie Foto Marian Gherman, procurorul din cadrul Direcției Naționale Anticorupție care l-a trimis în judecată, în urmă cu trei ani, pe soțul Giorgianei Hosu, actuala șefă a DIICOT, a solicitat Secției de Procurori de la ...

Fie COVID-ul cât de rău, clientela politică trebuie să trăiască și anul acesta. Guvernul a închis locurile de joacă, Boc bagă 1.000.000 € în tobogane

Fie COVID-ul cât de rău, clientela politică trebuie să trăiască și anul acesta. Guvernul a închis locurile de joacă, Boc bagă 1.000.000 € în tobogane
Galerie Foto Campania electorală pentru alegerile locale, deși nu pare să reprezinte deloc o provocare deosebită pentru actualul edil al municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, în intenția sa de a câștiga un nou mandat, scoate,...

Scriitorul Dinu Săraru: ”Îmi place omul iute și ambițios și care calcă cu inima”

Scriitorul Dinu Săraru: ”Îmi place omul iute și ambițios și care calcă cu inima”
Galerie Foto Dinu Săraru, unul dintre cei mai reprezentativi scriitori români în viață - dacă nu chiar cel mai mare - e ultimul țăran din Slătioara natală. Într-un interviu-eveniment acordat ziarului Jurnalul, autorul...

Investiții de pandemie și de campanie electorală. “Grindă” reia practicile inițiate de fostul PDL. Pe ce se duc 143 de milioane de lei

Investiții de pandemie și de campanie electorală. “Grindă” reia practicile inițiate de fostul PDL. Pe ce se duc 143 de milioane de lei
Galerie Foto Compania Națională de Investiții, entitatea care derulează proiecte pentru Ministerul Dezvoltării și Administrației Publice, pare să fi reluat, în perioada guvernării PNL, în plină pandemie generată de noul...
Serviciul de email marketing furnizat de