x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Autostrăzile sunt în pană de ingineri. Absolvenții de Construcții, momiți cu salarii de 4.500 lei net

0
Autor: Mihaela Bîrzilă 21 Iul 2020 - 10:06
Autostrăzile sunt în pană de ingineri. Absolvenții de Construcții, momiți cu salarii de 4.500 lei net Dragos Stoica/Intact Images Muncitori lucreaza pe santierul de constructie a tronsonului Moara Vlasiei - Ploiesti, din cadrul Autostrazii Bucuresti - Ploiesti, la km 51+300 - Pasajul de la Padurea Rafov, judetul Prahova, marti, 12 mai 2009. INTACT IMAGES/Jurnalul National/Dragos Stoica
Vezi galeria foto


S-a pornit un adevărat heirup pe şantierele patriei, iar CNAIR face angajări, în anul electoral 2020, dar drama lucrărilor nefinalizate la timp continuă. Mai-marii CNAIR recunosc că sunt la mâna constructorilor şi nu prea pot să scape de contractele cu antreprenorii neserioşi. Pentru Autostrada Bucureşti-Ploieşti, tocmai s-a dat notificare constructorilor care n-au făcut nici toalete, nici parcări, nici benzinării din 2016 până acum. Au încercat să obţină amânare invocând ba vremea rea, ba starea de urgenţă. CNAIR a dat ultimatum până în octombrie şi cere 12 milioane de lei înapoi, dintr-un contract în valoare de 35.000.000. Autostrada Moldovei, pentru care au ieşit oameni în stradă să protesteze, a mai înaintat cu un pas. Vineri, au fost obţinute certificatele de urbanism. Directorul Direcţiei Tehnice din cadrul CNAIR a dezvăluit şi noua strategie pentru drumurile româneşti cu fonduri europene: la 3 euro contractaţi, avem un euro construit.

 

 

Ce măsuri ați luat ca să nu mai aveți de-a face cu antreprenori care nu respectă termenele?

Gabriel Budescu: Noi nu putem să îi împiedicăm să participe la licitații. Din păcate, la licitație noi evaluăm doar pe hârtie. La un moment dat, ajungem în situația să nu putem respinge un antreprenor, pentru că am încălca legea. Am încercat să impunem criterii în așa fel încât să aibă loc o selecție cât mai bună. E foarte greu să ieși dintr-un astfel de contract. O dată semnat contractul, e destul de greu să îl reziliezi și să o iei de la capăt, chiar și atunci când constructorul nu este unul serios.

 

În ce stadiu este Autostrada Moldovei? Au ieșit oameni în stradă pentru această autostradă.

G.B. Pentru Ploiești – Buzău, Buzău – Focșani, au fost obținute certificatele de urbanism chiar vineri. Au fost definitivate variantele de traseu și secțiunea transversală tip autostradă. Pentru sectorul Ploiești – Buzău, se fac studiile geotehnice, au terminat pe raza județului Prahova și au trecut pe raza județului Buzău. Săptămâna viitoare, încep studiile geotehnice și pe sectorul Buzău – Focșani. Pentu secțiunile Pașcani – Suceava, Suceava – Siret, în august urmează a se semna contractele de studiu de fezabilitate și proiectare.

 

Concret, când vom vedea primul metru de autostradă în Moldova?

G.B. Cele mai mari șanse le are să fie lansat sectorul Ploiești – Buzău. La sfârșitul anului, sperăm să lansăm procedura de execuție.

 

Mulți români au ajuns să creadă că nu există interes să avem autostrăzi în România.

G.B. Facem tot posibilul să le demonstrăm contrariul. Au tot dreptul să fie supărați și să ceară mai mult. În prezent, sunt în curs de stabilire indicii de performanță pentru toate funcțiile de conducere, directori şi şefi de serviciu din CNAIR. Din păcate, nu avem specialisti câți ne-ar trebui. Avem nevoie de ingineri de căi ferate, drumuri şi poduri. La mine în direcție, Direcţia Tehnică, sunt 10 posturi disponibile. Săptămâna aceasta, se publică anunțul de angajare şi condiţiile de concurs. Am făcut și parteneriat cu Universitatea de Transporturi, studenții vin în an terminal să lucreze la CNAIR. Salariul este de 4.500 de lei net pentru un absolvent.

 

Ce investiții majore aveți în execuție în 2020?

G.B. Avem lucrări în valoare de 7,4 miliarde de lei și 178 km în execuție. Mai avem obiective semnate cu proiectare și execuție, aflate în fază de derulare. Încă 5 miliarde de lei și 130 km.

 

Câți kilometri de autostradă se vor finaliza în 2020?

G.B. Raportându-ne la stadiul lucrărilor și la mobilizarea antreprenorilor, sunt șanse să fie până la 65 km de autostradă, dar rămâne de văzut. Nu doresc să mă pronunț, pentru că nu depinde doar de CNAIR. Mergem săptămânal în teren, facem tot posibilul să avem cât mai mulţi kilometri dați în folosință. Chiar și ministrul a fost în teren, și premierul. Facem tot posibilul.

 

Câte fonduri europene au fost atrase pentru infrastructură?

G.B. Avem contracte semnate în valoare de 4,8 miliarde de euro și alte 2,4 miliarde - aplicații de finanțare aflate în evaluare. E destul de mult, însumează 7,2 miliarde, raportat la o alocare de 3,8 miliarde. Noi, practic, am depășit, am supracontractat, având în vedere experiența anterioară. Am constatat că la 3 euro contractați, avem un euro construit. Așa am luat decizia de a supracontracta pentru a nu risca să mai dezangajăm fonduri.

 

Cum a fost posibil ca timp de 8 ani să nu se facă nicio benzinărie pe A3, pe tronsonul Bucureşti – Ploieşti, nicio toaletă, nicio parcare?

G.B. Decizia conducerii CNAIR de la acea vreme (2012) a fost de a recepționa obiectivul fără spațiile se servicii. În 2015, a fost publicat în SEAP contractul, iar în ianuarie 2016 a fost atribuit. Din nefericire, au fost întârzieri și la identificarea proprietarilor, și la realizarea exproprierilor, și la obținerea tuturor autorizațiilor necesare. Doar pentru avizul de la Apele Române a fost generată o schimbare de soluție de evacuare a apei, a fost nevoie de studii suplimentare pentru inundabilitate. Nici relația contractuală cu antreprenorul nu a fost una lipsită de sincope. În 2018, unul dintre asociați a intrat în faliment, continuarea lucrărilor a fost preluată de celelalte firme din asociere. În plus, antreprenorul a făcut numeroase revendicări prin care a solicitat extinderea perioadei de execuție sau suplimentarea costurilor. În 2018 și 2019, a invocat condițiile meteo, în 2020 – starea de urgență. Și CNAIR a emis 14 revendicări, care se ridică la un total de 12 milioane de lei, în condițiile în care valoarea contractului este de 35 de milioane. Indiferent cum se va sfârși acest contract, CNAIR va merge înainte și va încerca să obțină această sumă, inclusiv în instanţă.

 

Acum se lucrează la aceste spații. Sunt șanse să fie gata în octombrie?

G.B. Sunt la un stadiu fizic de 79%. Dacă există mobilizare, se pot finaliza.

 

Ce ar trebui să avem pe A3 de 35.000.000 de lei ?

G.B. Vom avea patru spații de servicii. Acestea se împart în trei categorii – S1, S2, S3. Cele de tip S1 au toalete, stații de epurare, parcări, benzinării, post de transformare. Cele de tip S2 au în plus autoservice și restaurant, iar cele de tip S3 au și motel. Pe A3, vor fi două spații de tip S3, cele mai mari posibile, și două de tip S1. La aceastea, se adaugă și trei parcări de scurtă durată, unde sunt şi toalete.

 

i reușit să recuperați bani de la alți antreprenpori neserioși?

G.B. Da, au fost cazuri când CNAIR a mai recuperat banii.

 

 

Am înțeles și noi că trebuie să pregătim un proiect 2–3 ani și să-l executăm într-un an, în loc să-l pregătim un an și să-l executăm în 7.

 

IDEE

Anul acesta este posibil să fie dați în folosință 65 de kilometri de autostradă, spune directorul tehnic al CNAIR


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Mircea Barzuca, omul care are grijă de moștenirea lăsată de marea artistă Margareta Sterian: ”Nepăsarea, imensa nepăsare a autorităților, a făcut ca operele ei să rămână nevăzute”

Mircea Barzuca, omul care are grijă de moștenirea lăsată de marea artistă Margareta Sterian:  ”Nepăsarea, imensa nepăsare a autorităților, a făcut ca operele ei să rămână nevăzute”
Galerie Foto Margareta Sterian, una dintre marile artiste date de România secolului trecut, are un destin copiat la indigo cu al altor oameni de cultură: operele îi sunt apreciate mai mult în străinate decât acasă....

Pentru evitarea gastritelor, mai puţine mezeluri și conserve

Pentru evitarea gastritelor, mai puţine mezeluri și conserve
Auzeai pe buzele multor oameni tânguirea: „Mă doare, mă supără stomacul, am gastrită”! Cu implementarea investigaţiei endoscopice, cu acea cameră video, s-au limpezit multe diagnostice în bolile digestive....

Legea carantinei pune instanțele într-o situație ingrată: dau drumul pe stradă la infectați sau țin arestate medical persoane sănătoase

Legea carantinei pune instanțele într-o situație ingrată: dau drumul pe stradă la infectați sau țin arestate medical persoane sănătoase
Galerie Foto Internarea cu forța, în unitățile sanitare sau în locațiile afiliate acestor unități medicale, prevăzute în noua lege privind carantina și izolarea, mult lăudată de Guvern și de președinte, încalcă...

Situația măștilor pentru nevoiași va fi tranșată de instanță la 10 zile după expirarea celei de-a treia lună de stare de alertă

Situația măștilor pentru nevoiași va fi tranșată de instanță la 10 zile după expirarea celei de-a treia lună de stare de alertă
Achiziția pe care Ministerul Sănătății este obligat să o facă, prin lege, privind măștile ce trebuie să fie puse, gratuit, la dispoziția categoriilor vulnerabile din punct de vedere fianciar, va fi tranșată...

Cei cu gută trebuie să evite carnea roşie, tânără, organele și mezelurile

Cei cu gută trebuie să evite carnea roşie, tânără, organele și mezelurile
Există boli care atacă articulaţiile degetelor, cum sunt poliartrita reumatoidă, dar şi guta. Celebra artistă Edith Piaf avea degetele atât de deformate, strâmbe ca nişte vreascuri, încât strângea în palmă...

Arestarea medicală a președintelui CJ Giurgiu, desființată de judecători. Instanța consideră carantinarea acestuia nelegală și netemeinică

Arestarea medicală a președintelui CJ Giurgiu, desființată de judecători. Instanța consideră carantinarea acestuia nelegală și netemeinică
Galerie Foto Motivare devastatoare a Judecătoriei Giurgiu împotriva măsurilor instituite de Direcția de Sănătate Publică Giurgiu împotriva președintelui Consiliului Județean Marian Mina. Acesta a fost plasat, pur și simplu...

Guvernul a prins „soldurile”: își cumpără măști la jumătate de preț față de cele pentru persoanele vulnerabile

Guvernul a prins „soldurile”: își cumpără măști la jumătate de preț față de cele pentru persoanele vulnerabile
Galerie Foto Membrii Palatului Victoria și-au asigurat stocurile necesare de măști de protecție facială, pentru două luni, de la o companie pe care premierul Ludovic Orban a vizitat-o la debutul stării de alertă și care,...

Judecătorii eliberează primii pacienți „arestați” în spitale

Judecătorii eliberează primii pacienți „arestați” în spitale
Galerie Foto Cel puțin trei judecătorii, din trei județe diferite, au dispus punerea în libertate a persoanelor carantinate ilegal, prin decizii ale Direcției de Sănătate Publică, motivarea hotărârilor instanțelor fiind...

După scoaterea vezicii biliare, omul poate mânca orice

După scoaterea vezicii biliare, omul poate mânca orice
Galerie Foto Mulţi oameni şi-au găsit un vinovat de serviciu pentru neplăcerile digestive: bila. Care este adevărul despre vezica biliară ne explică profesor doctor Nicolae Iordache, de la Spitalul „Sfântul...

Gheorghe Smeoreanu, autorul romanului „Regele și regina sistemului solar”: „Niciodată omenirea nu a citit cărți, a citit doar elita omenirii”

Gheorghe Smeoreanu, autorul romanului „Regele și regina sistemului solar”: „Niciodată omenirea nu a citit cărți, a citit doar elita omenirii”
Galerie Foto La începuturile democrației, scriitorul Gheorghe Smeoreanu devenea primul patron al unui ziar privat din România - Curierul de Vâlcea. De fel plimbăreț, ajuns în cele mai exotice locuri ale lumii, acesta își...

Casa de Cultură a Sindicatelor din Suceava, preluată ilegal, scoasă la mezat la fel de ilegal

Casa de Cultură a Sindicatelor din Suceava, preluată ilegal, scoasă la mezat la fel de ilegal
Exploatată zeci de ani de sindicatele apărute după 1990, Casa de Cultură a Sindicatelor din Suceava a fost lăsată în paragină. În loc să spună ce au făcut cu banii obţinuţi din activităţile desfăşurate...

Cel mai mare sector din București, filmat pentru serviciile secrete

Cel mai mare sector din București, filmat pentru serviciile secrete
Galerie Foto În toamna anului 2017, când, la nivelul societății românești, exista o dispută aprinsă cu privire la neconstituționalitatea protocoalelor de cooperare încheiate, în 2009 și 2016, de Parchetul General, DNA...

Campania de „pîrjolire” a turismului românesc

Campania de „pîrjolire” a turismului românesc
Secretarul de stat pentru Turism, Emil-Răzvan Pîrjol, a reușit, în timp record, să distrugă tot ce s-a făcut bine în ultimii ani pentru industria ospitalității. În timp ce Pîrjol se filmează pe șalupă,...

Lovitură de la justiție pentru Binomul Coldea-Kovesi, în dosarul în care este judecat soțul șefei DIICOT

Lovitură de la justiție pentru Binomul Coldea-Kovesi, în dosarul în care este judecat soțul șefei DIICOT
Galerie Foto Toate probele obținute de DNA, în 2015 și 2016, în baza colaborării fructuoase cu Serviciul Român de Informații, în dosarul “Carpatica”, în care, pe lângă Angela Toncescu, a fost trimis în judecată și...

Dublu exclusă din magistratură, Camelia Bogdan și-a făcut pierduți 245.000 de euro

Dublu exclusă din magistratură, Camelia Bogdan și-a făcut pierduți 245.000 de euro
Galerie Foto Grupul de Investigații Politice dezvăluie că, din conturile judecătoarei Camelia Bogdan, exclusă de două ori din magistratură, au dispărut, pur și simplu, 200.000 de euro. “Jurnalul” a descoperit, însă, c
Serviciul de email marketing furnizat de