x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Prefectul de Dâmbovița: Trenul va ajunge la Pietroșița până la 1 septembrie

Prefectul de Dâmbovița: Trenul va ajunge la Pietroșița până la 1 septembrie

de Diana Scarlat    |    02 Iul 2025   •   08:40
Prefectul de Dâmbovița: Trenul va ajunge la Pietroșița până la 1 septembrie

Punga de gaze de la Doicești va fi închisă. Se va relua circulația feroviară, dar e sub semnul întrebării centrala nucleară

Un accident neobișnuit a făcut ca trenurile să nu mai circule în județul Dâmbovița, între Doicești și Pietroșița, din noiembrie 2024. Compania Soceram a făcut o săpătură neautorizată, la peste 100 de metri adâncime, la Doicești, scoțând la suprafață o „pungă” de gaz, deși se cunoștea situația acelei zone, unde Petrom a închis exploatația de gaze naturale în anul 2007, lăsând zăcământul în conservare.

După ce gazul a ieșit la suprafață, Comitetul pentru Situații de Urgență Dâmbovița a interzis circulația trenurilor, existând pericol de explozie. Prefectul județului Dâmbovița a declarat, pentru Jurnalul, că situația de la Doicești este aproape rezolvată și mai sunt câțiva pași procedurali de parcurs, până când vor putea circula din nou trenurile între Doicești și Pietroșița, probabil de la 1 septembrie 2025. O altă problemă care rămâne cu un mare semn de întrebare este centrala nucleară care ar urma să se construiască exact peste punga de gaz de la Doicești și totuși nu a oprit nimeni proiectul, nici după ce s-au oprit trenurile.

Oprirea circulației trenurilor între Doicești și Pietroșița a afectat o mare parte a locuitorilor din nordul județului Dâmbovița, mai ales după ce una dintre firmele de transport rutier de persoane, Agrar, a predat licențele de transport, renunțând la rutele Moroeni-Târgoviște și Moroeni-București. Copiii nu mai au cu ce să ajungă la școală, dacă învață în Fieni, Pucioasa sau Târgoviște, iar navetiștii au mari dificultăți de deplasare la locurile de muncă. 

Cu două luni în urmă, Comitetul pentru Situații de Urgență a decis să repună în circulație trenurile de marfă, în condiții speciale, pentru că oprirea acestora a afectat grav activitatea fabricii de ciment de la Fieni, dar trenurile de persoane au fost lăsate să mai aștepte, până când se va înregistra o scădere semnificativă a emanației de gaze din „punga” de la Doicești. 

Autoritățile din județul Dâmbovița au făcut demersurile necesare pentru a găsi cât mai repede soluțiile tehnice de repunere a trenurilor în circulație, dar până acum o lună nu au fost îndeplinite condițiile pentru prevenirea unui dezastru, pentru că încă exista eliminare de gaz. Secretarul de Stat din Ministerul Transporturilor, Ionuț Săvoiu, a declarat, pentru Jurnalul, că a transmis mai multe adrese către Prefect și către INSEMEX (Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Securitate Minieră și Protecție Antiexplozivă), pentru a se urgenta măsurile de securizare a perimetrului afectat de săpătura de la Doicești, astfel încât să se poată repună trenurile în circulație, în siguranță.

Soluția tehnică se aplică într-o lună

Prefectul județului Dâmbovița, Marian Tănase, a explicat, pentru Jurnalul, cum au fost făcute măsurătorile și cum se vor derula procedurile prevăzute de lege, astfel încât trenul să circule din nou între Doicești și Pietroșița, de la 1 septembrie 2025. Locuitorii județului Dâmbovița au semnat, recent, și o petiție pentru repunerea trenurilor în circulație, dar nu are legătură cu demersurile care deja se făcuseră, în acest sens.

„Suntem sub incidența unui raport al Insemex care a permis reluarea transportului de marfă, în anumite condiții. Comitetul pentru Situație de Urgență a impus condițiile necesare pentru desfășurarea transportului feroviar în condiții de siguranță. Este nevoie acum de închiderea definitivă a acelui foraj, care se va face în baza unui proiect tehnic. Este în sarcina Soceram. Urmează să se depună solicitarea pentru certificatul de urbanism, pentru a se executa acest proiect de închidere”, a explicat, pentru Jurnalul, prefectul județului Dâmbovița.

Acesta a discutat cu specialiști de la Universitatea de Petrol și Gaze, dar și cu specialiști internaționali din Polonia, Austria și SUA, pentru a se putea găsi, în cel mai scurt timp, soluția optimă la Doicești. Astfel s-a ajuns la  o variantă ieftină, eficientă și care se poate aplica în timp foarte scurt, pentru a se repune trenurile de persoane în circulație.

„Proiectul de închidere a avut nevoie întâi de avizul din partea ANRM, apoi se depune solicitarea pentru autorizația de urbanism. Vom face totul în regim de urgență, dar este nevoie de toate avizele necesare, conform legii. Dacă certificatul de urbanism va obține autorizația în câteva zile, vor începe lucrările imediat. Se va injecta o spumă care expandează rapid în sol, în 10 secunde, astfel încât să se creeze un dop, apoi se va betona la minus 190 de metri. Lucrările nu ar trebui să dureze foarte mult, pentru că este liberă coloana. Nu sunt emisii de gaze care să poată crea pericol, în acest moment. Noi am monitorizat permanent. Situația este, însă, imprevizibilă. Nu ne puteam asuma riscul de a ieși gaze ulterior deschiderii circulației trenurilor. Vă asigur că săptămânal am avut discuții și cu președintele ANRM, cu primarul localității Doicești și cu reprezentanții Soceram. După ce se termină operațiunea de închidere, se va solicita un nou raport de la INSEMEX. Lucrările ar trebui să dureze cel mult o lună, apoi, după ce vom avea raportul de la INSEMEX, care vine în câteva zile, circulația trenurilor s-ar putea relua de la 1 septembrie, dacă nu intervine altceva”, a precizat prefectul.

Trenul trece, gazele rămân sub centrala nucleară

Acesta a mai explicat că va rămâne în continuare zăcământul de gaze naturale în acea zonă, la fel cum a rămas și după anul 2007, când s-a închis exploatația. „Închidere nu înseamnă că nu mai era nimic în pământ, ci doar că s-au retras sondele, pentru că s-a constatat că nu era rentabil. Acesta a fost și motivul pentru care s-a decis închiderea”, a mai explicat Marian Tănase.

În legătură cu centrala nucleară care ar trebui să se construiască exact peste „punga” de gaz, prefectul spune că așteaptă să vadă dacă proiectul primește toate avizele necesate, inclusiv de la ANRM. „Nu am documente în baza cărora m-aș putea pronunța. Trebuie să se pronunțe instituțiile care au abilități în acest domeniu”, a spus prefectul.

Lucrarea nu s-a pus nici măcar sub semnul întrebării, nici după ce s-au oprit trenurile, în urma descoperirii „pungii” de gaz, săpătura făcută de Soceram fiind la 100 de metri distanță de perimetrul pe care urmează să se plaseze microcentrala NuScale, tehnologie americană netestată nicăieri în lume, refuzată chiar de SUA, dar acceptată pentru a se construi la Doicești, pe locul fostei termocentrale.

Ciudatul transfer de proprietate cu bani de la Nuclearelectrica

În ultimele luni s-au dat doar declarații oficiale despre continuarea proiectului, inclusiv din partea fostului ministru al Energiei, Sebastian Burduja, ignorându-se totalmente situația terenului sub care există și va rămâne un zăcământ de gaze naturale. Nici Ministerul Mediului nu a avut nimic împotriva construirii microcentralei nucleare peste „punga” de gaz. Singurul lucru notabil care s-a putut observa imediat după închiderea circulației trenurilor între Doicești și Pietroșița, ca să nu sară în aer jumătate de județ, a fost că firma care ar urma să construiască centrala nucleară peste „punga” de gaz a renunțat, subit, la terenul pe care abia îl achiziționase, cedându-l (mai mult cu forța) către Nuclearelectrica. Între timp, compania care ar trebui să construiască centrala nucleară are acțiuni listate la bursă.

Pe 24 iulie 2024, compania americană Fluor Corporation și cea românească RoPower, unde Nuclearelectrica deține jumătate dintre acțiuni, au semnat un contract (Contractul FEED Faza 2) pentru a doua etapă a studiilor privind construirea minireactoarelor de la Doicești. Compania de proiect RoPower Nuclear SA este deținută în cote egale de Nuclearelectrica SA și de firma privată Nova Power & Gas, fiind înființată în septembrie 2022. Nova Power & Gas are ca principal domeniu de activitate furnizarea de gaze și era proprietarul terenului de la Doicești sub care se află „punga” de gaz peste care se va construi microcentrala nucleară.

În aprilie 2025, la intervenția ministrului Sebastian Burduja, Ministerul Energiei a cerut acționarilor Nuclearelectrica să fie de acord cu achiziționarea, prin compania RoPower, a terenului pe care ar fi construite minireactoarele, de la firma Nova Power & Gas. Acționarii au aprobat această afacere – transferul de proprietate a terenului către RoPower Nuclear SA (RPN) de la Nova Power&Gas (NPG) la valoarea de piață stabilită de un evaluator autorizat, după ce statul român nu și-a exercitat dreptul de preempțiune, finanțat printr-un împrumut acordat de Nova Power&Gas către RoPower Nuclear SA, cu dobândă de 12% pe an, aceeași la care și Nuclearelectrica a acordat credite companiei de proiect.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

×
Subiecte în articol: tren Pietroșița centrala nucleara proiect