Spaţiul aerian al României a rămas deschis ieri, chiar dacă cerul a fost acoperit de un nou nor de cenuşă vulcanică. Pierderile înregistrate de companiile aeriene din cauza închiderii traficului aerian sunt de peste 1,7 miliarde de dolari. În România, unii operatori încearcă să profite de această criză pentru a-şi înşela pasagerii.
Un al doilea nor de cenuşă vulcanică a intrat în România ieri, la ora 9:00, însă nu a mai afectat traficul aerian. Norul s-a situat la o altitudine care nu a creat probleme deosebite şi nici nu a afectat calitatea aerului, fără a exista depuneri de cenuşă la sol. Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, şi cel al Transporturilor, Radu Berceanu, l-au informat pe premierul Emil Boc, la începutul şedinţei de Guvern de ieri, că nu sunt semnalate probleme deosebite provocate de norul de cenuşă, care să impună introducerea unor noi restricţii.
"În România, traficul aerian va rămâne deschis în continuare, dar companiile aeriene vor zbura pe propria răspundere după consultări cu oficialii, având în vedere că România este sub cod roşu de aviaţie", a declarat Marin Anton, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, după întrunirea comandamentului de urgenţă.
DEBLOCARE PARŢIALĂ
Trei sferturi din traficul aerian european, adică aproximativ 21.000 de zboruri din 28.000 de zboruri cât este normal, au fost asigurate ieri în pofida restricţiilor în vigoare
în anumite zone, a estimat Organizaţia europeană pentru navigaţie aeriană (Eurocontrol), transmite AFP. Restricţii sunt încă în vigoare în unele zone, precum sudul Suediei şi în Helsinki. În România, companiile Blue Air, Tarom şi Carpatair au anulat, în total, şapte curse.
PIERDERI
Paralizarea traficului aerian din Europa, din cauza norului de cenuşă vulcanică, a provocat pierderi de peste 1,7 miliarde de dolari companiilor aeriene cu operaţiuni în regiune, potrivit estimărilor Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Aerieni (IATA). "Criza a afectat 29% din traficul aerian global şi circa 1,2 milioane de pasageri pe zi", a declarat Giovanni Bisignani, directorul general al IATA.
"Pentru o industrie care a înregistrat pierderi de 9,4 miliarde de dolari în 2009 şi care ar putea pierde încă 2,8 miliarde de dolari în acest an, criza este devastatoare", a precizat Bisignani.
IATA a propus, totodată, mai multe măsuri pentru ajutarea companiilor aeriene, printre care relaxarea regulilor aeroportuare şi ridicarea restricţiilor privind zborurile de noapte. Asociaţia include circa 230 de operatori aerieni, care asigură 93% din traficul internaţional. IATA a mai anunţat că cel puţin cinci companii aeriene de dimensiuni mici şi medii ar putea fi nevoite să îşi înceteze activitatea din cauza lipsei lichidităţilor.
La pierderile actuale ale companiilor aeriene riscă să se adauge şi altele, reprezentând despăgubirile acordate pasagerilor afectaţi. Comisarul european pentru Transporturi, estonianul Siim Kallas, le-a reamintit ieri operatorilor aerieni că trebuie să respecte drepturile pasagerilor, ale căror plângeri se înmulţesc de la oră la oră. "Drepturile călătorilor se aplică şi la bine, şi la rău. Din perspectiva legii, exigenţele ce li se impun companiilor aeriene sunt foarte clare", a spus Kallas într-un comunicat citat de AFP.
Citește pe Antena3.ro