Inconştienţa oamenilor în a insista să-şi obţină permisele de conducere auto chiar dacă nu sunt destul de pregătiţI pentru a şofa în trafic, dar şi lipsa de integritate a poliţiştilor în pixul cărora stă decizia de a le acorda carnetele de şofer face ca fenomenul de corupţie pe acest segment să-şi continue existenţa în ciuda măsurilor luate pentru stoparea lui.
S-a crezut că dacă susţii la computer examenul teoretic, "sala", cum I se zice, gata, s-a terminat cu frauda la permisele auto. Cazul în care procurorii Capitalei au obţinut de la Tribunalul Bucureşti arestarea preventivă a cinci angajaţI de la Serviciul Permise Auto Bucureşti şi nouă instructori de şcoli de conducere pentru corupţie dovedeşte că în continuare sistemul este vulnerabil, la capitolul "traseu". Iar buba este atât de mare încât s-a ajuns ca nici măcar cel care e foarte bine pregătit să nu treacă de această probă, dacă nu dă "darul". Şi obligatoriu în euro, că, deh, am intrat în Uniunea Europeană, leii nu mai corespund pentru corupţi. Prinşi cu mita-n "sac", ca să zic aşa, se dovedeşte că indivizii, conform anchetatorilor, au luat câte 200 -300 de euro per "catindat" doar ca să-i ajute să treacă proba practică. Ancheta a pornit de la denunţul formulat în vara anului trecut de Roxana Giorgiana Ristea, la Direcţia Generală Anticorupţie (DGA). Femeia dezvăluia că în 4 mai 2010, instructorul auto Victor Oancea, din cadrul şcolii de şoferi SC Cym Auto Vic SRL, i-a cerut 250 de euro pentru a-şi folosi influenţa pe lângă un poliţist examinator din cadrul Biroului Examinări Auto din Bucureşti, în scopul promovării probei practice a examenului pentru obţinerea permisului de conducere auto categoria B.
Din interceptările convorbirilor telefonice ale "aranjorilor" reiese faptul că angajaţii de la permise auto au şi porecle, nume de cod, de zici că-s parte din lumea interlopă. Avem poliţişti examinatori zişi "Giuliano", "Marele Blond", "Cuţit", dar şi "Ţuică", "Unchiu" şi "Babulea". Nu lipseşte "Naşu" – agentul principal Dumitru Ion, de la compartimentul Administrativ – Secretariat, şi nici "Grig" - comisarul şef Grigore Florin, dn cadrul Biroului Evidenţe Permise Auto. Pentru a se păzi de luptătorii anticorupţie, indivizii foloseau limbajul codificat. "Te-ai bărbierit", instructorii auto se refereau la "Cuţit" - agentul şef Viorel Briceag. "Un' te duc, în Militari?" şi "acolo... pe la Valea Lungă" erau expresii pentru comisarul şef Constantin Ionel Dănuţ. Sumele de bani pentru mită erau denumite "palme", "cărămizi", "caşca", "foi" şi "lumânări". Pentru anunţarea interlocutorului cu privire la efectuarea unei intervenţii în vederea promovării ilegale la "traseu" se foloseau denumiri de unelte şi lucrări de amenajare. Încheierea cu bine a lucrărilor de amenajare ori cuvintele "fost vânător" se traduc prin promovarea probei. Elevului respins I se spuneau cuvinte precum "topor" şi "vânător". Şpăgarii din poliţie şi din şcolile de conducere, prinşi în acest dosar, sunt şi discriminatori. Elevilor ţigani li se cerea o şpagă mai mare. Cuvintele codate pentru desemnarea etniei rrome a candidaţilor, instructorii auto foloseau termini precum "creol", "mai negru", "e dat cu cremă", "ceva de culoare". Instructorii predau poliţiştilor şpaga întâlnindu-se în locuri prestabilite în convorbiri face-to-face (benzinării) ori chiar "la domiciliul" poliţistului. În ciuda probelor care arată că toată treaba era organizată ca într-o adevărată reţea de crimă organizată specializată în fapte de corupţie, aceşti indivizi, cu tupeu, au încercat până în pânzele albe să-şi obţină cercetarea în libertate, numai că instanţa Curţii de Apel Bucureşti le-a dat flit: rămân arestaţi.
Sperăm ca atunci când vor judeca dosarul pe fond, magistraţii de la Tribunalul Bucureşti şi toţI magistraţii care vor fi sesizaţI să judece fapte de corupţie să-şi amintească rolul important pe care îl au la asanarea societăţii româneşti de elementele mocirloase. Să reţină faptul că acolo unde sunt probe de vinovăţie nu este loc pentru generozitatea pedepselor cu suspendare. Să ţină cont de avertizarea lansată recent de foruri supreme ale magistraturii prin care li se reamintea gravitatea fenomenului de corupţie, recunoscută în chiar textele de lege după care ne guvernăm. Iar când corupţia este legată de siguranţa în care ne aflăm atunci când circulăm pe şoselele ţării, consecinţele ei sunt cu atât mai devastatoare.
Mai sperăm ca Legislativul şi Executivul să ia măsuri pentru ca şi proba practică, "traseul", să fie imposibil de fraudat. Selectarea pentru autorizare a instructorilor şi a scolilor auto trebuie să fie mai riguroasă, iar dotarea maşinilor de examinare cu "caseta neagră", cameră de filmat – probă martor ce ar putea elimina posibilitatea fraudării, obligându-I pe poliţiştii examinatori să dea permis numai celui care merită. Şi asta fără "suprataxă".