Este vorba despre șase astfel de acte normative introduse pe ordinea de zi a Parlamentului, în anul 2021, toate având inițiatori parlamentari ai Uniunii Salvați România, de pe niciuna nelipsind, însă, semnătura celebrului deputat Iulian Bulai. Interesant este că două dintre aceste inițiative privesc exact același tip de modificări ce se doreau a fi aduse legislației. Asta, deoarece, prima dată, inițiativa a fost respinsă chiar în ședința Plenului Comun, la începutul anului trecut. Astfel, a doua variantă introdusă se află și în prezent în lucru la comisiile de specialitate ale Senatului.
Iulian Bulai, ales, pentru a doua oară, deputat USR în Parlamentul României, care ocupă și funcția de președinte al Comisiei pentru Cultură, are menționate, la caseta sa parlamentară, 46 de inițiative legislative în cursul anului 2021. Toate au fost depuse împreună fie cu toți, fie cu o parte din cei 79 de colegi ai săi parlamentari din grupurile USR.
Din aceste 46 de inițiative legislative semnate de Iulian Bulai, șase se referă la același lucru – proiecte de lege de modificare, completare, abrogare a unor pasaje cu privire la Legea nr./2006, privind Statutul deputaților și senatorilor. O parte dintre aceste inițiative au fost respinse, altele se află încă în lucru în diverse comisii.
Pensiile speciale
Primul proiect de lege – PLX 102/2021, a fost înregistrat la Camera Deputaților încă din 16 februarie 2021 și viza abrogarea Capitolului XI din Statutul deputaților și senatorilor, capitol care viza indemnizațiile pentru limită de vârstă ale parlamentarilor. Aici, alături de Iulian Bulai, au semnat toți aleșii USR. Legea a fost respinsă, însă, în ședința plenului celor două Camere din 17 februarie. De altfel, pe rolul Parlamentului s-a mai aflat un proiect de lege similar, pentru eliminarea pensiilor speciale ale parlamentarilor, care a trecut de Legislativ și care a fost promulgat de președintele României.
Cei de la USR menționau, în expunerea de motive, că menținerea indemnizației pentru limită de vârstă „constituie și va constitui o presiune suplimentară și deloc necesară asupra bugetului de stat al României”, iar în Statutul deputaților și senatorilor se prevede că perioada de exercitare a mandatului de parlamentar constituie vechime în muncă și în specializare, cu toate drepturile prevăzute de lege.
Același lucru, propus de două ori
Un al doilea proiect de lege care atacă frontal Statutul deputaților și Senatorilor este PLX 118/2021, semnat de 38 de parlamentari de la USR, printre care și Iulian Bulai. Acest proiect a fost înaintat la Parlament în 4 martie 2021 și, în prezent, se află în dezbaterea comisiilor.
Conform expunerii de motive, „conduita parlamentarilor, precum și regimul disciplinei parlamentare, prevăzute în Statut, în ceea ce privește sfera sancțiunilor disciplinare, în funcție de faptele săvârșite de senatori și de deputați, include atenționarea verbală, chemarea la ordine, retragerea cuvântului, îndepărtarea din sală pe durata ședinței și avertismentul scris”. Pe lângă aceste sancțiuni, fapta deputatului sau a senatorului de a încălca legislația privind conflictul de interese constituie abatere disciplinară și se sancționează cu diminuarea indemnizației cu 10 la sută pentru o perioadă de maximum trei luni.
Cei de la USR arată că, „cu ocazia votării amendamentelor depuse la proiectul Legii bugetului de stat pentru anul 2021, dezbătute în Plen în perioada 1-2 martie 2021, au fost identificate mai multe situații în care unii parlamentari au exprimat votul prin mijloace electronice și prin utilizarea cardului de vot electronic al altui senator ori al altui deputat, acuzațiile de vot multiplu fiind pe larg prezentate în mass-media și pe platformele sociale”. Drept pentru care „pentru a înlătura astfel de situații în practica parlamentară”, cei de la USR considerau că se impune ca sancțiunea pentru acest gen de fapte să fie mult mai aspră decât în prezent (avertismentul scris), sens în care se propune reținerea din indemnizația brută a deputatului sau a senatorului prins în această situație a sumei reprezentând diferența dintre aceasta și salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată. De asemenea, se mai propune anularea votului astfel exprimat.
Ambele proiecte se află în dezbatere
Deși aceast proiect de lege se află încă în dezbaterea comisiilor parlamentare, mai mulți deputați și senatori de la USR, printre care și Iulian Bulai, au inițiat un alt proiect de lege, identic, cu numărul L 52/2021, privind completarea Legii nr. 96/2006 privind Statutul deputaților și senatorilor. Practic și expunerea de motive începe cu aceleași paragrafe.
Și această a doua propunere legislativă care vizează înăsprirea sancțiunilor pentru votul electronic se află în lucru la comisiile de specialitate ale Senatului.
La fiecare situație conflictuală cu care se confruntă, progresiștii mai propun o lege care să-i pedepsească pe „agresori”
O altă propunere, inițiată de 32 de deputați USR, printre care și Iulian Bulai, este un proiect de Hotărâre pentru Completarea Regulamentului Camerei Deputaților. Mai exact, se dorea ca articolul 57 al acestui regulament să fie completat cu un nou alineat, care să prevadă că, în situațiile în care este deschis, votul fiecărui membru al comisiilor parlamentare să se consemneze nominal în rapoartele și analizele respectivei comisii.
În expunerea de motive se arăta că Regulamentul Camerei Deputaților nu prevede consemnarea nominală a voturilor deputaților în procedurile de deliberare desfășurate în comisii. „Propunem consemnarea acestor voturi în avizele și rapoartele comisiilor a voturilor în toate situațiile în care aceste voturi sunt deschise. (…) Considerăm că această modificare îmbunătățește procesul de transparență decizională și dă posibilitatea cetățenilor să afle cum au votat cei aleși de ei în chestiuni care îi privesc”, se arată în documentul citat. Inițiatorii au mai precizat că astfel de consemnări nominale și publicarea voturilor în comisii reprezintă o practică generală în Marea Britanie, Franța, Olanda, Statele Unite ale Americii sau la nivelul Parlamentului European.
Nu de aceeași părere a fost, însă, și Plenul Camerei Deputaților, care a respins proiectul de hotărâre, în data de 15 ianuarie 2021.
Supărați că le-a fost întreruptă o conferință de presă
A cincea încercare de a modifica Legea 96/2006, din partea celor de la USR, o constituie propunerea legislativă L 188/2021, semnată de toți cei 80 de parlamentari progresiști. Mai exact, se urmărește completarea articolului 52 din Statutul deputaților și senatorilor, cu o nouă literă “f”, care să prevadă „reținerea unei sume reprezentând diferența dintre indemnizație și valoarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată pe o perioadă de trei luni”, pentru o faptă în care au fost implicați câțiva parlamentari AUR, Dan Barna și Stelian Ion.
Practic, de fiecare dată când un membru USR se consideră prejudiciat de acțiunile unui coleg, se depune instant un proiect de lege care să sancționeze mai drastic cauza „supărării”. O spun chiar inițiatorii, în expunerea de motive: „Cu ocazia conferinței de presă din incinta Parlamentului din 29 martie 2021, în timpul expunerilor vicepremierului (Dan Barna – n.red.) și ale ministrului Justiției (Stelian Ion – n.red.), în fața presei, mai mulți deputați au încercat, prin vociferări, împiedicarea acestora să comunice cu reprezentanții presei. Față de intervenția altor deputați, care au încercat să-i calmeze, unul dintre parlamentarii recalcitranți a avut un limbaj injurios, de cea mai joasă factură (…)”.
Și acest al treilea proiect de lege care vizează înăsprirea sancțiunilor se află în lucru, la comisii.
Ultimul proiect vizează consilierii parlamentari
Al șaselea proiect de act normativ identificat la caseta parlamentarului USR Iulian Bulai vizează, de asemenea, completarea Legii nr. 96/2006 privind Statutul deputaților și senatorilor. Acesta se află în dezbaterea Senatului. Este vorba despre „disponibilitatea informațiilor referitoare la echipele de consilieri parlamentari”. „Pentru a spori transparența în administrația publică, prevedem o modificare a Statutului, astfel încât să fie publicate pe pagina de Internet a Camerei Deputaților, respectiv a Senatului, la Secțiunea de prezentare a fiecărui parlamentar, personalul din echipa birourilor parlamentare”, se arată în expunerea de motive.
Este vorba despre publicarea „numelui și a informațiilor cu privire la o posibilă detașare a acestor consilieri în cadrul altor autorități sau instituții publice”.