x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Sarut eliberat din piatra

Sarut eliberat din piatra

23 Feb 2005   •   00:00

 

DRAGOBETELE SARUTA FETELE!
Targu-Jiu atrage indragostitii ca un magnet, forta de atragere miraculoasa se regaseste in Poarta Sarutului, una dintre cele mai de seama sculpturi ale umanitatii. 

Lucrarea lui Brancusi semnifica o cale de acces spre o alta lume imaginata de marele sculptor.
COSTIN ANGHEL
 

 

BRANCUSI. Un sarut care aminteste de toate perechile ce s-au iubit (lucrare aflata la Muzeul de Arta din Craiova)
Poarta Sarutului are menirea de a incarca cu dragoste sufletele oamenilor. O data ce ajungi langa ea si o atingi, simti o forta stranie, nevazuta, ce iti porunceste sa iubesti, sa strigi iubirea atat de tare si des, incat sa nu ai timp sa asculti ecoul sentimentelor. Langa Poarta Sarutului, cale de acces spre o alta lume, dupa cum insusi Constantin Brancusi spunea, mereu gasesti macar doi tineri sau doi batrani, in orice caz doi indragostiti. Iar acum, de Dragobete, chiar si de Valentine’s Day, iubitii se indragostesc din nou. Pentru ei conteaza iubirea, Dragobetele si sarutul cuprins in Poarta lui Brancusi. La Poarta, indragostitii vin in fiecare an sa ceara Binecuvantarea iubirii, a Erosului romanesc, Dragobetele.  

UN SARUT IN VESNICIE. Drumul lui Brancusi, de la Poarta Sarutului la Masa Tacerii, este strabatut de fel si fel de oameni, indragostiti, singuri, ingandurati, visatori. Daca te gandesti, acest drum iti poate oferi ocazia perfecta pentru a gasi solutii la probleme atunci cand esti suparat sau clipe de neuitat cand esti fericit. Sprijinit de Poarta, poti capata fericirea cu ajutorul unui sarut ce-ti poate parea o vesnicie, chiar daca e cat o secunda din realitatea omeneasca. La Masa Tacerii poti invoca Sfatul imaginar al Batranilor, si, poate, ei te vor ajuta sau macar tu vei intelege de ce sarutul e gestul suprem al iubirii, de ce Brancusi a inlantuit iubirea intr-un sarut ce a uimit umanitatea. In orice caz, nu pleci niciodata la fel cum ai venit, ceva in tine se schimba.  

PE DRUMURI DE TARA. "Creatia brancusiana se leaga fara nici un dubiu de arta si de traditiile populare romanesti", afirma Sorin Lory Buliga, seful centrului de Cultura si Arta Populara "Constantin Brancusi". Leaganul copilariei lui Brancusi, Hobita, este un loc in care maiestria artistica a romanului se poate inca observa. Casele traditionale, cate mai sunt, au fost surse de inspiratie pentru marele sculptor roman, simbolurile brancusiene pot fi regasite in cultura populara romaneasca. Mitul "arborilor inlantuiti" pare sa-i fi fost sursa de inspiratie lui Brancusi, ideea de intreg, de reunire a partilor indiferent de modul in care intregul a fost spart, se regaseste in acest mit si in creatia lui Brancusi. Iubirea trebuie sarbatorita de Dragobete, in viata sau moarte.  

O CASATORIE CU SUTE DE ANI. La Targu-Jiu se cimenteaza o noua traditie, in fiecare an Primaria municipiului organizeaza o casatorie mai speciala, o casatorie cu sute de ani la mijloc! Edilii din Targu-Jiu ii aniverseaza in fapt pe cei ce sarbatoresc 50 de ani de casnicie. Cand te uiti spre oras, de la Poarta Sarutului vezi Biserica "Sfintii Apostoli". Acest locas de cult va gazdui pe 24 februarie, in ziua de Dragobete, sarbatoarea iubirii … de "aur". In fata preotilor si a Domnului, mai mult de 100 de perechi de varstnici isi vor reinnoi juramintele de iubire. Luati impreuna, varstnicii sarbatoresc mai mult de cinci milenii de casatorie.  

DOI FERICITI. Formeaza o pereche de 50 de ani, sunt fericiti si impliniti sufleteste, doua suflete unite precum indragostitii Sarutului lui Brancusi. "Vrem doar sanatate si copiii nostri sa fie fericiti", spune Aurica Valculescu, sotul ei, Ion, o aproba. Vreo reteta secreta pentru casnicie? "Intelegere si ingaduinta, nu exista reteta. Relatia noastra s-a bazat pe afectiune, iubire si alinturi", explica Ion. De Dragobete nu au uitat niciodata o atentie, o bere, ceva simbolic, pentru ei conta doar sa fie impreuna. Reinnoirea juramintelor ii incanta, faptul ca vor fi alaturi de "altii ca ei, fericiti" ii face sa se simta si mai importanti, ii face fericiti. Ce mai vor ei? "Sa nu ne chinuim la batranete, si moartea cand o veni sa ne ia pe amandoi. E rau sa ramai singur fara pereche, iar daca esti barbat, iti este si mai rau", afirma Ion. Cei doi ar dori totusi sa dea cateva sfaturi celor ce se pregatesc sa-si uneasca destinele in fata lui Dumnezeu sau sunt la inceputul unei relatii: "Sa fie intelegere, sa nu fie rautate, sotii trebuie sa se sprijine reciproc, si la bine, si la rau, altfel nu rezista impreuna", spun cei doi.  

OUL
Arta nonfigurativa a lui Brancusi cuprinde cateva teme bine definite, doua dintre ele sunt Sarutul si Oul. Tema oului se leaga de interesul lui Brancusi fata de ce a fost la inceputul lumii.
El a ajuns la concluzia ca la inceput a fost o unitate. In toate marile mituri ale lumii aceasta unitate se exprima prin legenda unui ou cosmogonic, initial.
In momentul cand oul s-a spart, partea de sus a devenit Cerul, partea de jos, Pamantul. Cele doua au fost sprijinite printr-o coloana, o axa a lumii, Coloana Infinitului a lui Brancusi. Toate marile mituri ale lumii apar la Brancusi.
DESTINELE
De-a lungul anilor, Poarta Sarutului a fost martora multor casatorii "speciale". Indragostitii au considerat mai mereu Poarta Sarutului ca un loc ideal pentru a aduce in fata lumii intregi iubirea lor. Anul acesta, doua perechi de indragostiti au ales sa-si uneasca destinele in "locul magic" al Targu-Jiului. Minodora si Grigore Tomescu au fost primii fericiti, le-au urmat Oana si Romeo Barcina. Familia Barcina are si un copil, rod al iubirii dintre ei, dragoste nascuta poate chiar la Poarta Sarutului, calea spre o alta lume!
 

 

ARTA
Opera lui Brancusi a avut parte de schimbari extraordinare de-a lungul vietii sculptorului. Arta clasica, academica se regaseste in prima parte a creatiei brancusiene. "Dupa ce ajunge la Paris, in 1904, dupa un drum de doua saptamani, probabil pe jos, in arta lui Brancusi are loc o transformare extraordinara, el trece de la o arta figurativa, cu opere precum Bustul lui Carol Davilla, la o arta nonfigurativa", afirma Sorin Lory Buliga. Perioada artei nonfigurative este una in care Brancusi incepe sa caute esentialul, metafizica este si ea prezenta acum. Lumea esentelor devine lumea pe care Brancusi o cauta cu ardoare. "Limbajul brancusian nu este unul clar, cine avea urechi putea sa auda, cine nu avea urechi nu putea auzi", afirma Sorin Buliga.
 

 

 

Semnificatii 

 

 
"Acest Sarut al lui Brancusi seamana foarte bine cu simbolul YinYang la care, dupa cum demonstra si Eliade, apare coincidenta contrariilor. Unitatea insemna si o coexistenta a contrariilor. Brancusi si-a dat seama ca aceasta putere cosmica extraordinara care este dragostea poate reface unitatea originara. Brancusi s-a nascut cu capacitatea de a intelege traditiile arhaice, el a fost foarte influentat de ceea ce a vazut aici in Romania", afirma Buliga. Artistul spunea: "...Am vrut de fapt sa fac un lucru care sa pomeneasca nu despre o singura pereche, dar despre toate perechile de oameni ce s-au iubit si s-au perindat pe pamant, inainte de a-l fi parasit. Pentru ca fiecare lucrare a mea este generata de un asemenea simtamant launtric... Sarutul a reprezentat drumul spre Damasc, izbutind pentru intaia oara sa exprime esentialul". Trebuie mentionat ca primul "Sarut" al lui Brancusi se afla in Franta, in cimitirul de Montparnasse. El strajuieste ca monument funerar unei tinere ce s-a sinucis din dragoste.
 
 

×